Siirry suoraan sisältöön

Koulutuksen sukupuolistavat käytännöt (5op)

Toteutuksen tunnus: XNTU1517-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 05.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.03.2024 - 02.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Opettajat
Leena-Maija Rossi
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
KUVO4-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
KUVO4-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
KUVO5-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R1
KUVO5-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R2
AIKO2
Aikuiskasvatustiede 2. vuosikurssi
KASKO2
Kasvatustiede 2. vuosikurssi
KEKA2
Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
Opintojakso
XNTU1517

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. tuntee tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön juridisen perustan ja eettisen velvoitteen
2. ymmärtää sukupuolen analyyttisena kategoriana ja tuntee sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä
3. osaa analysoida koulutuskulttuurin sukupuolittuneisuutta rakenteellisella, kulttuurisella, pedagogisella ja yksilöllisellä tasolla
4. ymmärtää sukupuolen ja seksuaalisuuden leikkaavuuden etnisiin, kulttuurisiin, ikämäärityksiin ja muihin eroihin
5. tunnistaa sukupuolisen ja seksuaalisen häirinnän ja ymmärtää siihen liittyvän pedagogisen vastuun

Toteutustavat

Keskusteluluennot (16 h) ja kirjallisuuteen perehtyminen omaehtoisen tai opiskelijoiden keskinäisen opiskelun avulla.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoilla ja oppimispäiväkirja/tentti luentojen sekä yhden (3 op) tai kahden (5 op) teoksen pohjalta. Itsenäisen työn osuus 109 h.

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää käsitteistöä ja teoretisointia. Perehdytään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lainsäädännölliseen ja opetussuunnitelman asettamaan perustaan sekä koulutuksen segregaatioon yhteiskunnallisten rakenteiden ja vallan, monien erojen, normien ja kategorisoinnin näkökulmista. Pohditaan sukupuolittunutta piilo-opetussuunnitelmaa, sukupuolittuneiden oppimistulosten tulkintaa ja opettajuuden sukupuolta. Tarkastellaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa seksuaalista ja sukupuolista kulttuurista ja vuorovaikutuksessa tapahtuvaa häirintää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.

Siirry alkuun