Skip to main content

Gendered practises of education (5cr)

Code: XNTU1517-3005

General information


Enrollment
01.12.2023 - 05.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.03.2024 - 02.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 - 5
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 500
Teachers
Leena-Maija Rossi
Course
XNTU1517

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. tuntee tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön juridisen perustan ja eettisen velvoitteen
2. ymmärtää sukupuolen analyyttisena kategoriana ja tuntee sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä
3. osaa analysoida koulutuskulttuurin sukupuolittuneisuutta rakenteellisella, kulttuurisella, pedagogisella ja yksilöllisellä tasolla
4. ymmärtää sukupuolen ja seksuaalisuuden leikkaavuuden etnisiin, kulttuurisiin, ikämäärityksiin ja muihin eroihin
5. tunnistaa sukupuolisen ja seksuaalisen häirinnän ja ymmärtää siihen liittyvän pedagogisen vastuun

Execution methods

Keskusteluluennot (16 h) ja kirjallisuuteen perehtyminen omaehtoisen tai opiskelijoiden keskinäisen opiskelun avulla.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoilla ja oppimispäiväkirja/tentti luentojen sekä yhden (3 op) tai kahden (5 op) teoksen pohjalta. Itsenäisen työn osuus 109 h.

Content

Kurssilla tarkastellaan sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää käsitteistöä ja teoretisointia. Perehdytään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lainsäädännölliseen ja opetussuunnitelman asettamaan perustaan sekä koulutuksen segregaatioon yhteiskunnallisten rakenteiden ja vallan, monien erojen, normien ja kategorisoinnin näkökulmista. Pohditaan sukupuolittunutta piilo-opetussuunnitelmaa, sukupuolittuneiden oppimistulosten tulkintaa ja opettajuuden sukupuolta. Tarkastellaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa seksuaalista ja sukupuolista kulttuurista ja vuorovaikutuksessa tapahtuvaa häirintää.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.

Go back to top of page