TULE-asiakkaan kohtaaminen ja kliinisen fysioterapia- ja ohjausosaamisen syventäminen: Kaularanka, rintaranka, pää, leukanivel (7op)
Toteutuksen tunnus: TSF12-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.03.2023 - 31.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2023 - 06.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeuttikoulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian syventävät opinnot -täydennyskoulutus
- Opettajat
- Mira Väyrynen
- Mika Rahkola
- Vastuuopettaja
- Mika Rahkola
- Ryhmät
-
RTS7523KTuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian syventävät opinnot -täydennyskoulutus
- Opintojakso
- TSF12
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Oppija
- tuntee erilaisia kliinisen päättelyn muotoja
- osaa muodostaa hypoteeseja asiakkaan TULE ongelmasta kokonaisvaltaisesti
- tietää kaula- sekä rintarankaperäisten vaivojen epidemiologian, nykyevidenssin ja osaa myös käytännössä toteuttaa näyttöön perustuvaa ongelmanratkaisua
- hallitsee kaula- sekä rintakehän, pään alueen sekä leukanivelen tutkimisen ja hallitsee erilaisia hoitotekniikoita sekä terapeuttisia harjoitteita ko. asiakkaille
- hallitsee TULE-asiakkaiden tutkimisen ja hoitosuunnan ko. asiakkaille
- harjoittaa validoivaa kommunikaatiota asiakkaidensa kanssa
- osaa välttää nosebovaikutusta ja hyödyntää plasebovaikutusta ohjaustyössä
- on tietoinen hyvän kommunikaation merkityksestä TULE-asiakkaiden kanssa työskentelyssä ja omaa taidot tarkastella kriittisesti omaa vuorovaikutustaan ja kehittää sitä
- on motivoinut ja innostunut kohtaamaan asiakkaat kokonaisvaltaisesti biopsykososiaalisen viitekehyksen mukaisesti
Sisältö
Asiakkaan kohtaaminen, kommunikaatio ja ohjaus
Validoiva kommunikaatio
Plasebo- ja nosebovaikutukset
Biopsykososiaalinen viitekehys
Motivoivan haastattelun perusteita
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Kaula- ja rintakehä (rintaranka, kylkiluut ja myofaskia) + hengitys, leukanivel, pään vammat ja whiplash
Teoriaa + demo: Harjoittelufysiologia & annostelu
Aika ja paikka
Etäopetuspäivät:
29.9.2023
17.11.2023
Lähiopetuspäivät Rovaniemellä, Rantavitikan kampuksella:
26.–28.10.2023
17.–18.11.2023
Lähiopetuksen sekä etäpäivien lisäksi omaehtoista reflektointia sekä itseopiskelua opettajien antamien materiaalien sekä omavalintaisen materiaalinen käyttö.
Oppimateriaalit
Luomajoki, H. (toim.), Koho, P., Ojala, T., Holopainen, R., Röning, T., Tarnanen, S., Takatalo, J., Kouri, JP., Ekström, K. & Mikkonen, J. 2020. Ammattilaisen kipukirja (pain book for professionals). Lahti: VK-Kustannus;
Luomajoki H. 2022. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2. Edition ed. Lahti: VK-Kustannus.
Luomajoki H. & Sievinen A. 2021. Taltuta kipu - istuvan ihmisen käsikirja. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kouluttajan osoittama muu oppimateriaali ja kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Etä- ja lähiopetus sekä itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla opintojakson oppimistehtäviin liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 7 opintopistettä, mikä ajankäytöllisesti (oppijan työtunteina) on noin 186 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Asiakkaan subjektiiviset sekä fyysiset löydökset on raportoitu selkeästi ja ymmärrettävästi. Kaikkiin eri hypoteesivaihtoehtoihin on kirjoitettua mahdollisia tekijöitä, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakaan ongelmaa. Teksti on sujuvaa sekä ymmärrettävää. Lukija pystyy muodostamaan selkeän kuvan, minkälaisesta asiakkaasta on kyse.
Hylätty
Asiakkaan löydökset on kirjattu niin puutteellisesti, että löydöksistä ei saa selkeää kuvaa. Kaavake on täytetty puutteellisesti. Hypoteesikategoriat on ymmärretty värin. Tehtävän laajuus on joko selkeästi ali- tai ylimitoitettu (yli 40 % vähemmän tai enemmän kuin vaadittu).
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Asiakkaan subjektiiviset sekä fyysiset löydökset on raportoitu selkeästi ja ymmärrettävästi. Kaikkiin eri hypoteesivaihtoehtoihin on kirjoitettua mahdollisia tekijöitä, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakaan ongelmaa. Teksti on sujuvaa sekä ymmärrettävää. Lukija pystyy muodostamaan selkeän kuvan, minkälaisesta asiakkaasta on kyse.
Hylätty
Asiakkaan löydökset on kirjattu niin puutteellisesti, että löydöksistä ei saa selkeää kuvaa. Kaavake on täytetty puutteellisesti. Hypoteesikategoriat on ymmärretty värin. Tehtävän laajuus on joko selkeästi ali- tai ylimitoitettu (yli 40 % vähemmän tai enemmän kuin vaadittu).
Lisätiedot
Opintojakson opettajat ovat
Riikka Holopainen, Hannu Luomajoki ja Pasi Lambacka
Opintojakson arvioitava oppimistehtävä:
Oman asiakkaan kuvaus annetun kliinisen päättelyn kaavakkeen muodossa. Kaavake annetaan etukäteen ja sen käyttö ohjataan opetustunneilla. Sisältää myös asiakkaan tärkeimmät subjektiiviset löydökset sekä fyysisen tutkimuksen löydökset sekä tehdyt testit ja kyselykaavakkeet. Laajuus 8–12 sivua sisältäen kliinisen haastattelun sekä fyysisten löydökset sekä kliinisen päättelyn kaavakkeen.