Meeting and communication with the MSK-patient and deepening of clinical physiotherapy and guidance skills: Cervical spine, thoracic spine, head, jaw joint (7cr)
Code: TSF12-3001
General information
- Enrollment
- 13.03.2023 - 31.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2023 - 06.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Physiotherapy
- Campus
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Degree programmes
- Advanced Studies in Physiotherapy of the Musculoskeletal System
- Teachers
- Mira Väyrynen
- Mika Rahkola
- Teacher in charge
- Mika Rahkola
- Groups
-
RTS7523KAdvanced Studies in Physiotherapy of the Musculoskeletal System
- Course
- TSF12
Evaluation scale
Approved/Rejected
Objective
Oppija
- tuntee erilaisia kliinisen päättelyn muotoja
- osaa muodostaa hypoteeseja asiakkaan TULE ongelmasta kokonaisvaltaisesti
- tietää kaula- sekä rintarankaperäisten vaivojen epidemiologian, nykyevidenssin ja osaa myös käytännössä toteuttaa näyttöön perustuvaa ongelmanratkaisua
- hallitsee kaula- sekä rintakehän, pään alueen sekä leukanivelen tutkimisen ja hallitsee erilaisia hoitotekniikoita sekä terapeuttisia harjoitteita ko. asiakkaille
- hallitsee TULE-asiakkaiden tutkimisen ja hoitosuunnan ko. asiakkaille
- harjoittaa validoivaa kommunikaatiota asiakkaidensa kanssa
- osaa välttää nosebovaikutusta ja hyödyntää plasebovaikutusta ohjaustyössä
- on tietoinen hyvän kommunikaation merkityksestä TULE-asiakkaiden kanssa työskentelyssä ja omaa taidot tarkastella kriittisesti omaa vuorovaikutustaan ja kehittää sitä
- on motivoinut ja innostunut kohtaamaan asiakkaat kokonaisvaltaisesti biopsykososiaalisen viitekehyksen mukaisesti
Content
Asiakkaan kohtaaminen, kommunikaatio ja ohjaus
Validoiva kommunikaatio
Plasebo- ja nosebovaikutukset
Biopsykososiaalinen viitekehys
Motivoivan haastattelun perusteita
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Kaula- ja rintakehä (rintaranka, kylkiluut ja myofaskia) + hengitys, leukanivel, pään vammat ja whiplash
Teoriaa + demo: Harjoittelufysiologia & annostelu
Location and time
Etäopetuspäivät:
29.9.2023
17.11.2023
Lähiopetuspäivät Rovaniemellä, Rantavitikan kampuksella:
26.–28.10.2023
17.–18.11.2023
Lähiopetuksen sekä etäpäivien lisäksi omaehtoista reflektointia sekä itseopiskelua opettajien antamien materiaalien sekä omavalintaisen materiaalinen käyttö.
Materials
Luomajoki, H. (toim.), Koho, P., Ojala, T., Holopainen, R., Röning, T., Tarnanen, S., Takatalo, J., Kouri, JP., Ekström, K. & Mikkonen, J. 2020. Ammattilaisen kipukirja (pain book for professionals). Lahti: VK-Kustannus;
Luomajoki H. 2022. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2. Edition ed. Lahti: VK-Kustannus.
Luomajoki H. & Sievinen A. 2021. Taltuta kipu - istuvan ihmisen käsikirja. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kouluttajan osoittama muu oppimateriaali ja kirjallisuus.
Teaching methods
Etä- ja lähiopetus sekä itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla opintojakson oppimistehtäviin liittyen.
Student workload
Opintojakson laajuus on 7 opintopistettä, mikä ajankäytöllisesti (oppijan työtunteina) on noin 186 tuntia.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Asiakkaan subjektiiviset sekä fyysiset löydökset on raportoitu selkeästi ja ymmärrettävästi. Kaikkiin eri hypoteesivaihtoehtoihin on kirjoitettua mahdollisia tekijöitä, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakaan ongelmaa. Teksti on sujuvaa sekä ymmärrettävää. Lukija pystyy muodostamaan selkeän kuvan, minkälaisesta asiakkaasta on kyse.
Hylätty
Asiakkaan löydökset on kirjattu niin puutteellisesti, että löydöksistä ei saa selkeää kuvaa. Kaavake on täytetty puutteellisesti. Hypoteesikategoriat on ymmärretty värin. Tehtävän laajuus on joko selkeästi ali- tai ylimitoitettu (yli 40 % vähemmän tai enemmän kuin vaadittu).
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Asiakkaan subjektiiviset sekä fyysiset löydökset on raportoitu selkeästi ja ymmärrettävästi. Kaikkiin eri hypoteesivaihtoehtoihin on kirjoitettua mahdollisia tekijöitä, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakaan ongelmaa. Teksti on sujuvaa sekä ymmärrettävää. Lukija pystyy muodostamaan selkeän kuvan, minkälaisesta asiakkaasta on kyse.
Hylätty
Asiakkaan löydökset on kirjattu niin puutteellisesti, että löydöksistä ei saa selkeää kuvaa. Kaavake on täytetty puutteellisesti. Hypoteesikategoriat on ymmärretty värin. Tehtävän laajuus on joko selkeästi ali- tai ylimitoitettu (yli 40 % vähemmän tai enemmän kuin vaadittu).
Further information
Opintojakson opettajat ovat
Riikka Holopainen, Hannu Luomajoki ja Pasi Lambacka
Opintojakson arvioitava oppimistehtävä:
Oman asiakkaan kuvaus annetun kliinisen päättelyn kaavakkeen muodossa. Kaavake annetaan etukäteen ja sen käyttö ohjataan opetustunneilla. Sisältää myös asiakkaan tärkeimmät subjektiiviset löydökset sekä fyysisen tutkimuksen löydökset sekä tehdyt testit ja kyselykaavakkeet. Laajuus 8–12 sivua sisältäen kliinisen haastattelun sekä fyysisten löydökset sekä kliinisen päättelyn kaavakkeen.