Projektiosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL54OJ-19009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.10.2022 - 22.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.03.2023 - 30.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Vastuuopettaja
- Martti Ainonen
- Ryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
- Opintojakso
- K701SL54OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus verkossa ja luokkatilassa vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti sekä Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana.
Toteutuksen päätteeksi kirjallisen työn "Projektisuunnitelma" palautus.
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tiedostaa sosiaalipalvelujen kehittämistarpeita ja omaksuu valmiuksia ja menetelmiä kehittää palveluja
- oppii tarkastelemaan projekti- ja hanketoimintaa kehittämistyön muotona
- tuntee projektiorganisaation rakenteena ja osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa erilaisia kehitysprojekteja ja hankkeita
- tuntee projektien erilaiset alueelliset, kansalliset ja kansainväliset rahoitusmallit ja ymmärtää projektin taloushallinnon keskeiset periaatteet ja menetelmät
Sisältö:
- projekti käsitteenä ja työtapana
- projektityö ja hanketoiminta asiakastyön ja palveluiden kehittämisen välineenä
- erilaiset alueelliset, kansalliset ja kansainväliset kehittämishankkeet ja niiden rahoituslähteet ja -mallit
- projektin ohjaus- ja johtamismenetelmät ja työkalut
- projektin elinkaariajattelu, resurssien ja aikataulujen hallinta
- projektin ja projektimaisen työskentelyn tarvelähtöinen suunnittelu, toteutus, raportointi, seuranta, arviointi ja päättäminen
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
13.3.-31.5.2023. Kemi
Oppimateriaalit
Moodle alustalla oleva opetusmateriaali sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus ja nettilähteet:.
Innokylä: https://www.innokyla.fi
Mäntyneva, Mikko (2016) Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen. Kauppakamari
Paasivaara Leena, Suhonen Marjo & Virtanen Petri 2011. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. Tietosanoma.
Pelin, R. (2011). Projektihallinnan käsikirja (7. uud. p.). Helsinki.
Silfverberg Paul (2007) IDEASTA PROJEKTIKSI. Projektinvetäjän käsikirja (2007) Edita publishing oy.
Projekti-instituutti: https://www.projekti-instituutti.fi
STEA. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (2017). Hakuopas.
Suopajärvi Leena (2013) Opas projektiarviointiin. Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja lopuksi tehtävä itsenäinen kirjallinen työ "Projektisuunnitelma" 0-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80%. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan opiskelija voi tehdä projektisuunnitelman organisaatiolle, jossa on työssä tai työharjoittelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osasuorituksia ja tehtäviä tehdään opintojakson toteutuksen aikana ja ne palvelevat kirjallisen lopputyön "Projektisuunnitelma" laatimista, mikä palautetaan toteutuksen lopussa.
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä ja Moodle alustaa hyödyntäen. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty. Näiden tehtävien laajuus opiskelijan työnä vastaa noin 2 op työtä.
Jakson lopuksi palautetaan itsenäinen oppimistehtävä. Sen laajuus opiskelijan työnä on noin 3 opintopistettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa projektimuotoisen kehittämistyön perusteita sekä tunnistaa sosiaalipalvelujen kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija hallitsee projektimuotoisen kehittämistyön perusteet ja osaa suunnitella projekteja kehittämistarpeiden pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa projektimuotoista kehittämistyötä ammatillisessa toiminnassa.
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Prosessin aikainen arviointi toteutuksen aikana vertaispalautteena muilta opiskelijoilta ja opettajalta sekä suullisesti että kirjallisesti. Oppimistehtävien arviointi ja palaute hyväksytty/hylätty.
Itsenäisen oppimistehtävän arviointi 0-5 annetujen arviointikriteeiden mukaisesti.