Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden yhteiskuntapoliittisuus digiyhteiskunnassa (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK086-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.09.2022 - 20.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
K701YL Sosiaalialan koulutus, ylempi (AMK)
Opettajat
Timo Marttala
Leena Viinamäki
Ryhmät
K71Y21S
Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Opintojakso
YAMK086

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallin sekä osaa soveltaa digiajan kansallista sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiaa yms. dokumentteja kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa keskeisen sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot kansalais- ja aluelähtöiselle kehittämiselle.

Toteutustavat

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta 3 pv:
- 14.-15.9.2022 (ke-to)
- 13.10.2022 (to)

Suoritustavat

Lähiopetukseen osallistuminen sekä itsenäinen opiskelu tehtävien suorittamiseksi. Noin 15‒20 tekstisivun (pl. kansisivu, sisällyssivu ja lähdeluettelon sivut) mittainen essee Lapin amk:n opinnäytetyöohjeen esittämisteknisten ohjeiden mukaan.

Sisältö

Opiskelija ymmärtää hyvinvointipalveluiden asemoitumisen osaksi hyvinvointipoliittista strategista päätöksentekoa. Hän osaa arvioida welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän digiajan sosiaalialan kehittämistyön mahdollisuuksia kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti:
14.−15.9.2022 (ke−to) klo 8.30-15.30
13.10.2022 (to) klo 8.30-15.30

Oppimateriaalit

Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- ymmärtää hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
- tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot
- ymmärtää digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- tiedostaa kansallisten ja kansainvälisten hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- huomioi digiajan hyvinvointipoliittisen strategisen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- hyödyntää kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden strategisen päätöksenteon merkityksen digiajan sosiaalialan kehittämisessä
- reflektoi ja kehittää digitalisoituvaa toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti digiajan welfare mix -hyvinvointi-palveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- arvioi onnistuneesti työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Siirry alkuun