Skip to main content

Sámi Pedagogy (5cr)

Code: LAER1238-3003

General information


Enrollment
15.11.2021 - 09.02.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.02.2022 - 23.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sari Niemelä
Course
LAER1238

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää alkuperäiskansojen koulutukselliset lähtökohdat ja tarpeet
- tunnistaa ja paikantaa saamelaisopetuksen historian ja sen vaikutukset nykypäivänä
- hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen
- tunnistaa erilaisia kieli-ideologioita ja kielipolitiikan diskursseja sekä ymmärtää oman roolinsa kielipoliittisena toimijana
- laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen.

Execution methods

Kontaktiopetus verkossa (20 h), itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely (115 h).

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, annettujen harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen kirjallisuuteen tutustuminen ja projektityön toteuttaminen sekä oppimisen reflektointi.

Content

- alkuperäiskansakoulutuksen pääpiirteet
- saamelaisopetuksen historia
- kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
- kielipolitiikka ja kieli-ideologiat
- tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
- saamelaispedagogiikan toteuttaminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page