Siirry suoraan sisältöön

Saamenpedagogiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: LAER1238-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 09.02.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.02.2022 - 23.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sari Niemelä
Opintojakso
LAER1238

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää alkuperäiskansojen koulutukselliset lähtökohdat ja tarpeet
- tunnistaa ja paikantaa saamelaisopetuksen historian ja sen vaikutukset nykypäivänä
- hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen
- tunnistaa erilaisia kieli-ideologioita ja kielipolitiikan diskursseja sekä ymmärtää oman roolinsa kielipoliittisena toimijana
- laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen.

Toteutustavat

Kontaktiopetus verkossa (20 h), itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely (115 h).

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, annettujen harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen kirjallisuuteen tutustuminen ja projektityön toteuttaminen sekä oppimisen reflektointi.

Sisältö

- alkuperäiskansakoulutuksen pääpiirteet
- saamelaisopetuksen historia
- kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
- kielipolitiikka ja kieli-ideologiat
- tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
- saamelaispedagogiikan toteuttaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun