Moving and Functional Individual as a Customer in Physiotherapy (5cr)
Code: R705FL121-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2021 - 27.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.10.2021 - 03.11.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Physiotherapy
- Campus
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 64
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Riikka Köngäs
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Anne Rautio
- Sari Kilpeläinen
- Johanna Husa-Russell
- Teacher in charge
- Johanna Husa-Russell
- Scheduling groups
- Ryhmä A1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä A2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä B3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä B4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
RA75F21SBachelor of Health Care, Physiotherapy, Rovaniemi, autumn 2021
- Small groups
- Ryhmä A1
- Ryhmä A2
- Ryhmä B3
- Ryhmä B4
- Course
- R705FL121
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys, motorinen säätely ja motorisen taidon oppiminen.
Biomekaniikka
Objective
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Osaat motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat hyödyntää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia tarjolla olevia koti- ja ulkomaisia tietolähteitä (integroituen opintojakson tehtäviin).
Content
Teema 1. Ihmisen kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Location and time
Lapin AMK Moodle verkko-ympäristö.
Materials
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Teaching methods
Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Opiskelu toteutuu verkossa opettajan johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).
Exam schedules
Tarkentuvat myöhemmin.
Student workload
5 op eli 135 h.
Assessment criteria, satisfactory (1)
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Assessment criteria, good (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.