Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapian asiakkaana (5op)
Toteutuksen tunnus: R705FL121-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 27.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.10.2021 - 03.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeuttikoulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 64
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Riikka Köngäs
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Anne Rautio
- Sari Kilpeläinen
- Johanna Husa-Russell
- Vastuuopettaja
- Johanna Husa-Russell
- Ajoitusryhmät
- Ryhmä A1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä A2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä B3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä B4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
- 
                        RA75F21SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
- Pienryhmät
- Ryhmä A1
- Ryhmä A2
- Ryhmä B3
- Ryhmä B4
- Opintojakso
- R705FL121
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys, motorinen säätely ja motorisen taidon oppiminen.
Biomekaniikka
                    
Tavoitteet
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä. 
Osaat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan. 
Osaat motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.  
Osaat hyödyntää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia tarjolla olevia koti- ja ulkomaisia tietolähteitä (integroituen opintojakson tehtäviin).
                    
Sisältö
Teema 1. Ihmisen kasvu ja kehitys 
Yksilön psykomotorinen kehitys 
Motorisen toiminnan säätely 
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka 
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka  
Perusliikkuminen 
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
                    
Aika ja paikka
Lapin AMK Moodle verkko-ympäristö.
                    
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi.  Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
                    
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Opiskelu toteutuu verkossa opettajan johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tarkentuvat myöhemmin.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op eli 135 h.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.  
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.  
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.  
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
                    
