Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapian asiakkaana (5op)

Toteutuksen tunnus: R705FL121-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 27.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.10.2021 - 03.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 64
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Riikka Köngäs
Tiina Siro
Paula Korteniemi
Anne Rautio
Sari Kilpeläinen
Johanna Husa-Russell
Vastuuopettaja
Johanna Husa-Russell
Ajoitusryhmät
Ryhmä A1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä A2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
RA75F21S
Fysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Pienryhmät
Ryhmä A1
Ryhmä A2
Ryhmä B3
Ryhmä B4
Opintojakso
R705FL121

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ihmisen motorisen toiminnan kehitys, motorinen säätely ja motorisen taidon oppiminen.
Biomekaniikka

Tavoitteet

Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Osaat motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat hyödyntää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia tarjolla olevia koti- ja ulkomaisia tietolähteitä (integroituen opintojakson tehtäviin).

Sisältö

Teema 1. Ihmisen kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen

Aika ja paikka

Lapin AMK Moodle verkko-ympäristö.

Oppimateriaalit

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.

Opetusmenetelmät

Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.

Opiskelu toteutuu verkossa opettajan johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuvat myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.

Siirry alkuun