Seikkailukasvatuksen teoria ja käytänteet (2op)
Toteutuksen tunnus: LAER2406-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.11.2021 - 10.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.03.2022 - 12.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
- tuntee seikkailukasvatuksen historiaa, sekä siihen liittyviä keskeisiä teoreettisia käsitteitä
- ymmärtää seikkailukasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen, ja hyvinvoinnin kannalta
- osaa määritellä seikkailukasvatuksen keskeiset tavoitteet pedagogisen toiminnan näkökulmasta
- tuntee erilaisia tutkimussuuntauksia ja ilmiöitä seikkailukasvatuksen alalla
- osaa soveltaa teoreettisia näkökulmia käytäntöön
- tietää ryhmän hallintaan ja turvallisuuteen liittyvät keskeiset asiat
Toteutustavat
- Kontaktiopetus 15h; luennot 10h seikkailukasvastusaktiviteetin esittely 1 op
- Vertaisopetus 30h: ryhmässä laadittu seikkailukasvatuksen oppimiskokonaisuus ja raportointi 1 op
- Itsenäinen työskentely 10h (sisältyy 2 op:een)
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentojen aikana työstettävien tehtävien suorittamista ja ryhmässä tehtävän seikkailukasvatusaktiviteetin esittämistä ja kirjallisuuteen perustuvan ryhmäraportin kirjoittamista.
Sisältö
- seikkailukasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, kansallinen ja kansainvälinen tutkimus ja käytännöt
- seikkailukasvatuksen sovellukset koulussa ja koulun ulkopuolella
- seikkailukasvatuksen arviointi
- ryhmän vuorovaikutus, ryhmän hallinta ja ulkona liikkumisen turvallisuustekijät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0:
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty, eikä opiskelija ole saavuttanut kurssitavoitteita.
Välttävä 1:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty ohuesti ja sen soveltaminen käytännön harjoitukseen on suppeaa. Valittua seikkailukasvatusmallia ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti kuin joiltakin osin. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Työ on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.
Tyydyttävä 2:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty kohtalaisesti ja sen soveltamisessa käytännön harjoituksessa on toteutettu oikein, mutta vain yhdestä näkökulmasta. Valittua seikkailukasvatusmallia koskevat tehtävät ovat sattumanvaraisia eivätkä ne täysin sovellu käytettäväksi seikkailukasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty hyvin ja sen soveltamisessa käytännön harjoituksessa on hyödynnetty vähintään kolme näkökulmaa. Valittua seikkailukasvatusmallia koskevia näkökulmia on perusteltu kohtalaisesti ja mallia voidaan hyödyntää käytännössä, mutta se on melko yksipuolinen. Malli on ylimalkaisesti perusteltu. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.
Kiitettävä 4:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on laaja-alaista ja sitä on sovellettu käytännön harjoituksessa uutta luovalla tavalla vähintään kolmesta näkökulmasta. Seikkailukasvatusmallissa on nostettu esille keskeisiä asioita valituista näkökulmista. Malli on toteutettavissa sellaisenaan, mutta se ei innovatiivisella ja seikkailullisella tavalla avaa ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Mallissa yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on laaja-alaista ja kriittistä. Teoriaa on sovellettu käytännön harjoituksessa uutta luovalla, rakentavalla ja osallistavalla tavalla, jossa tarkastellaan myös ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Seikkailukasvatusmallissa on nostettu esille keskeisiä asioita valituista näkökulmista. Tarkasteltavaksi valittu seikkailukasvatusmalli ja sitä koskevat harjoitteet ja perustelut ovat uniikkeja ja osuvia sekä niiden toteutettavuus on sovellettavissa sellaisenaan. Mallissa esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.