Skip to main content

Theory and Practice in Adventure Education (2cr)

Code: LAER2406-3004

General information


Enrollment
15.11.2021 - 10.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2022 - 12.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Ulla Kemi
Scheduling groups
R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Course
LAER2406

Evaluation scale

H-5

Objective

- tuntee seikkailukasvatuksen historiaa, sekä siihen liittyviä keskeisiä teoreettisia käsitteitä
- ymmärtää seikkailukasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen, ja hyvinvoinnin kannalta
- osaa määritellä seikkailukasvatuksen keskeiset tavoitteet pedagogisen toiminnan näkökulmasta
- tuntee erilaisia tutkimussuuntauksia ja ilmiöitä seikkailukasvatuksen alalla
- osaa soveltaa teoreettisia näkökulmia käytäntöön
- tietää ryhmän hallintaan ja turvallisuuteen liittyvät keskeiset asiat

Execution methods

- Kontaktiopetus 15h; luennot 10h seikkailukasvastusaktiviteetin esittely 1 op
- Vertaisopetus 30h: ryhmässä laadittu seikkailukasvatuksen oppimiskokonaisuus ja raportointi 1 op
- Itsenäinen työskentely 10h (sisältyy 2 op:een)

Accomplishment methods

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentojen aikana työstettävien tehtävien suorittamista ja ryhmässä tehtävän seikkailukasvatusaktiviteetin esittämistä ja kirjallisuuteen perustuvan ryhmäraportin kirjoittamista.

Content

- seikkailukasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, kansallinen ja kansainvälinen tutkimus ja käytännöt
- seikkailukasvatuksen sovellukset koulussa ja koulun ulkopuolella
- seikkailukasvatuksen arviointi
- ryhmän vuorovaikutus, ryhmän hallinta ja ulkona liikkumisen turvallisuustekijät

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty 0:
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty, eikä opiskelija ole saavuttanut kurssitavoitteita.

Välttävä 1:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty ohuesti ja sen soveltaminen käytännön harjoitukseen on suppeaa. Valittua seikkailukasvatusmallia ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti kuin joiltakin osin. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Työ on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä 2:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty kohtalaisesti ja sen soveltamisessa käytännön harjoituksessa on toteutettu oikein, mutta vain yhdestä näkökulmasta. Valittua seikkailukasvatusmallia koskevat tehtävät ovat sattumanvaraisia eivätkä ne täysin sovellu käytettäväksi seikkailukasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty hyvin ja sen soveltamisessa käytännön harjoituksessa on hyödynnetty vähintään kolme näkökulmaa. Valittua seikkailukasvatusmallia koskevia näkökulmia on perusteltu kohtalaisesti ja mallia voidaan hyödyntää käytännössä, mutta se on melko yksipuolinen. Malli on ylimalkaisesti perusteltu. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä 4:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on laaja-alaista ja sitä on sovellettu käytännön harjoituksessa uutta luovalla tavalla vähintään kolmesta näkökulmasta. Seikkailukasvatusmallissa on nostettu esille keskeisiä asioita valituista näkökulmista. Malli on toteutettavissa sellaisenaan, mutta se ei innovatiivisella ja seikkailullisella tavalla avaa ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Mallissa yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen 5:
Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on laaja-alaista ja kriittistä. Teoriaa on sovellettu käytännön harjoituksessa uutta luovalla, rakentavalla ja osallistavalla tavalla, jossa tarkastellaan myös ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Seikkailukasvatusmallissa on nostettu esille keskeisiä asioita valituista näkökulmista. Tarkasteltavaksi valittu seikkailukasvatusmalli ja sitä koskevat harjoitteet ja perustelut ovat uniikkeja ja osuvia sekä niiden toteutettavuus on sovellettavissa sellaisenaan. Mallissa esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.

Go back to top of page