Skip to main content

Early years education in Finland (5cr)

Code: LKAS0301-3001

General information


Enrollment
02.07.2021 - 31.07.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.09.2021 - 27.01.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Suvi Lakkala
Scheduling groups
R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Harjoitusryhmä 5
Course
LKAS0301

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija tutustuu varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen perusteisiin. Hän perehtyy kasvun kontekstuaalisuuteen ja perheen merkitykseen kasvuprosessissa. Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen omaleimaisuuden lapsen kasvun ja oppimisen polulla. Hän tiedostaa ajankohtaiset teemat ja toimintaympäristöjen haasteet.

Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon ja
- toimia kasvatuskumppanina vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan
- ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kokonaispersoonallisuuden kehittymisen merkityksen ja osaa ottaa sen huomioon työssään
- suunnitella ja toteuttaa eheytettyä opetusta
- soveltaa lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmiä
- tukea lasten mediataitojen kehittymistä

Execution methods

Verkko- ja/tai liveluennot 10 h
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi sekä lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen seuraaminen 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen
- Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
- Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
- Tutustumiskäynnit ja raportointi 1 op /hyväksytty/hylätty

Content

- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen sen osana
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin
- lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita tarkastellaan sekä teorian että käytännön sovellusten valossa
- edistetään valmiuksia ohjata pienten lasten median sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kasvun ja oppimisen tukena

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei tunnisteta/kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.

Assessment criteria, good (3)

Tentin arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi/erittäin selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.

Assessment criteria, excellent (5)

Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.

Go back to top of page