Early years education in Finland (5cr)
Course unit code: LKAS0301
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opiskelija tutustuu varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen perusteisiin. Hän perehtyy kasvun kontekstuaalisuuteen ja perheen merkitykseen kasvuprosessissa. Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen omaleimaisuuden lapsen kasvun ja oppimisen polulla. Hän tiedostaa ajankohtaiset teemat ja toimintaympäristöjen haasteet.
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon ja
- toimia kasvatuskumppanina vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan
- ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kokonaispersoonallisuuden kehittymisen merkityksen ja osaa ottaa sen huomioon työssään
- suunnitella ja toteuttaa eheytettyä opetusta
- soveltaa lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmiä
- tukea lasten mediataitojen kehittymistä
                    
Content
- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen sen osana
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin
- lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita tarkastellaan sekä teorian että   käytännön sovellusten valossa
- edistetään valmiuksia ohjata pienten lasten median sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kasvun   ja oppimisen tukena
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä. 
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei tunnisteta/kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.
                    
Assessment criteria, good (3)
Tentin arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi/erittäin selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.
                    
Execution methods
Verkko- ja/tai liveluennot 10 h 
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi sekä lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen seuraaminen 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
                    
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen
 - Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
 - Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
 - Tutustumiskäynnit ja raportointi 1 op /hyväksytty/hylätty
                    
