Siirry suoraan sisältöön

Asiakassuhteiden rakentaminen (10op)

Toteutuksen tunnus: T300BA64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 23.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.03.2022 - 27.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettajat
Mika Saloheimo
Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuopettaja
Mika Saloheimo
Ryhmät
T31L20S
Tradenomikoulutus, liiketalous (päivätoteutus),Tornio, syksy 2020
Opintojakso
T300BA64

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaat kohdata asiakkaan asiakassuhteen syntyvaiheessa erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Osaat kerätä asiakastietoa. Ymmärrät asiakastiedon hyödyntämisen mahdollisuudet ja osaat analysoida asiakastietoa (esim. tunnusluvut, ryhmittelyt, ennusteet yms). Ymmärrät asiakastietoon liittyvät tietosuojavaatimukset. Osaat suunnitella myyntiä asiakassuhteen eri vaiheissa hyödyntäen digitaalista suoramarkkinointia ja markkinoinnin automaatiota. Osaat toimia tässä sääntelyä ja hyviä tapoja noudattaen. Osaat mitata tämän toiminnan tuloksellisuutta. Ymmärrät asiakaspalautteen ja asiakkaiden osallistamisen merkityksen ja osaat tehdä tähän liittyviä toimenpiteitä.

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2022. Lapin AMK:n Tornion kampuksella,toteutus etä- ja hybridiopetuksena.
Lähiopetus etäopetuksena ja hybridiopetuksena (voi osallistua kampuksella tai etänä): Adobe Connect, MS Teams ja muut verkkotyökalut.
Lähiopetus alkaa viikolla 13 ja päättyy viikolla 20. Arvioinnit 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 22 loppuun asti.
Lähiopetus klo 9:00-15:30 välisenä aikana.
Lähiopetuksen tarkempi aikataulutus ja jaottelu etä- ja hybridiopetukseen lukujärjestyksessä.
Minervan luokkatilat.

Oppimateriaalit

Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
KIRJALLISUUS
Paavola H. (2006): Asiakauskollisuuden jaetut merkitykset. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Williams, D. (2014). Connected CRM: Implementing a big-data-driven, customer-centric business strategy. Hoboken, New Jersey: Wiley.
Chorianopoulos, A. (2015). Effective CRM Using Predictive Analytics. Wiley.
Komulainen M. (2018): Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari. (sähköpostimarkkinointiin liittyvät osuudet)
MUU MATERIAALI
Hubspot Academy -materiaalit
Hotjar Guides -materiaalit

Opetusmenetelmät

Arvioitavien, osaamistavoitteisiin perustuvien oppimisprojektien ja -tehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Sovellusten käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Oppimisprojektien ja -tehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja niiden vertaispalautteen antaminen
Osa materiaaleista on englanniksi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä

Arvioinnin kohde: Asiakassuhteen rakentaminen
Tunnistat asiakassuhteen eri vaiheet myynnin näkökulmasta. Osaat suunnitella myyntiä yleisellä tasolla suhteen eri vaiheissa.

Arvioinnin kohde: Asiakastiedon hyödyntäminen
Ymmärrät asiakastiedon merkityksen ja ymmärrät keskeisiä siihen liittyviä analyysejä.

Arvioinnin kohde: Suoramarkkinoinnin ja automaation hyödyntäminen
Osaat laatia perusmuotoisen asiakastietoon ja asiakassuhteeseen kytkeytyvän kampanjan. Ymmärrät automaation mahdollisuuksia yleisellä tasolla. Tiedät keskeiset sähköisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä

Arvioinnin kohde: Asiakassuhteen rakentaminen
Osaat suunnitella myyntiä asiakassuhteen eri vaiheissa. Osaat kohdata asiakkaan suhteen alkuvaiheessa ja rakentaa suhdetta eteenpäin.

Arvioinnin kohde: Asiakastiedon hyödyntäminen
Osaat hyödyntää asiakastietoa ja analysoida sitä liiketoiminnan kannalta järkevällä tavalla

Arvioinnin kohde: Suoramarkkinoinnin ja automaation hyödyntäminen
Osaat laatia erilaisille asiakasryhmille suunnattuja, asiakastietoa ja automaatiota hyödyntäviä sähköisen suoramarkkinoinnin kampanjoita. Osaat mitata kampanjoiden tuloksellisuutta. Osaat huomioida sähköisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Arvioinnin kohde: Asiakassuhteen rakentaminen
Osaat suunnitella myyntiä ennakoivasti asiakassuhteen eri vaiheet huomioiden. Osaat kohdata asiakkaita suhteen eri vaiheissa tuloksellisesti.

Arvioinnin kohde: Asiakastiedon hyödyntäminen
Osaat hyödyntää ja analysoida asiakastietoa järkevällä, innovatiivisella ja ennakoivalla tavalla.

Arvioinnin kohde: Suoramarkkinoinnin ja automaation hyödyntäminen
Osaat laatia erilaisille asiakasryhmille suunnattuja, asiakastietoa ja automaatiota hyödyntäviä sähköisen suoramarkkinoinnin kampanjoita luovalla tavalla. Osaat mitata tuloksellisuutta ja kehittää kampanjoita sen perusteella. Osaat huomioida sähköisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt toiminnassa.

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

EDELTÄVÄT OPINNOT JA OSAAMINEN (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Markkinoinnin ja myynnin perusteet
Asiakaskokemus, ostaminen ja brändi myynnin perustana
Myynnin prosessit
Sisältömarkkinointi ja ansaittu media

Siirry alkuun