Visuaalisen markkinointisisällön luominen ja tuotanto (10op)
Toteutuksen tunnus: T300BA62-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2021 - 27.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.01.2022 - 11.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus, liiketalous T
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Tornio
- Opettajat
- Jari Penttinen
- Mika Saloheimo
- Panu Pohjola
- Vastuuopettaja
- Mika Saloheimo
- Ryhmät
- 
                        T31L20STradenomikoulutus, liiketalous (päivätoteutus),Tornio, syksy 2020
- Opintojakso
- T300BA62
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Tunnet kuvallisen ja liikkuvan kuvan ilmaisun perusteet
Tunnet visuaalisen suunnittelun perusteet (värien käyttö, sommittelu, ikonit, indeksit, symbolit)
Tunnistat erilaisten digitaalisten markkinointikanavien visuaalisuuden ja visuaalisen sisällön eri muodot ja osaat valita sopivan kuvallisen ilmaisutavan ja teknisen muodon ja laadun.
Tunnet digitaalisen valokuvauksen ja videotuotannon hyvät käytännöt ja kevyet, ketterät menetelmät ja osaat käyttää keskeisiä sovelluksia.
Tunnet visuaalisen sisällöntuotannon prosessit ja toimijat ja osaat ulkoistaa tuotantoa
Osaat huomioida tekijänoikeudet
Osaat tuottaa ja muokata brändiä ja brändin tarinaa tukevaa digitaalista, visuaalista sisältöä, jota hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin tukena.
                    
Sisältö
Tieto puuttuu
                    
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2022. Lapin AMK:n Tornion kampuksella,toteutus etä- ja hybridiopetuksena.
Lähiopetus alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 7. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 11 loppuun mennessä.
Lähiopetus etäopetuksena ja hybridiopetuksena (voi osallistua kampuksella tai etänä): Adobe Connect, MS Teams ja muut verkkotyökalut. 
Lähiopetus klo 9:00-15:30 välisenä aikana.
Lähiopetuksen tarkempi aikataulutus ja jaottelu etä- ja hybridiopetukseen lukujärjestyksessä.
Minervan luokkatilat.
                    
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään visuaalisen sisältömarkkinoinnin kirjallisuutta ja verkkoaineistoja sekä kuvallisen ilmaisun perusteiden kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
KIRJALLISUUS
Juha Pohjola: Ilme - visuaalisen identiteetin johtaminen
Stephen Gamble: Visual Content Marketing
Ekaterina Walter: The Power of Visual Storytelling
MUUT AINEISTOT
Canva Design School -aineistot verkossa
Canva Photography -aineistot verkossa
                    
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä 3.1.-12.1.2022.
Sovellusten käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Arvioitavien, osaamistavoitteisiin perustuvien oppimisprojektien ja -tehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Oppimisprojektien ja -tehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja niiden vertaispalautteen antaminen
Osa materiaaleista on englanniksi.
VALOKUVA JA VIDEO
Valokuvan osuus suoritetaan älypuhelimella tehdyillä valaistuilla ja käsitellyillä valokuvilla henkilöstä, tuotteesta ja tilasta. Kuvat toimitetaan pilvipalvelun yli.
Mobiilivideon osuus suoritetaan henkilöhaastattelulla joka on valaistu ja äänitetty ja leikattu. Video toimitetaan Youtube linkillä.
Lataa älypuhelimeesi Adobe Lightroom sekä Adobe Premiere Rush -mobiilisovellukset. Huolehdi että tallennustilaa on vähintään 16 Gb joko puhelimessa tai muistikorttina. Avaa Youtube tili itsellesi tätä varten.
Valokuvan ja videon osuuden kontaktikerrat
1.Kuvaus järjestelmäkameralla, kameran käytön perusteet
valokuva ja video, kalusto ja erityisvarusteet.
2.Kuvaus älypuhelimella, kameran käytön perusteet
valokuva ja video, kalusto ja erityisvarusteet.
3.Kuvakoot, sommittelu, tarinan kerronta kuvalla
4 Tuotekuvaus ja valaisu, äänitys, harjoituksia
5. Itsenäistä työskentelyä
6. Kuvankäsittely mobiililaittella ja tietokoneella,
kuvien varastointi ja toimitus eteenpäin.
VISUAALISEN MARKKINOINTIMATERIAALIN TUOTANTO JA MUOKKAAMINEN PC:
Tarvitset Windows, OsX tai Linux kannettavan, mihin sinulla on oikeudet asentaa tarvittavia työkaluohjelmistoja.
1) Visuaalisen sommittelun perusteet ja värioppi, typografian perusteet.
2) PC:n ilmaisohjelmat visuaalisen sisällön tuotantoon ja muokkaamiseen (ja niiden Adobe-vastineet)
3) Visuaalisen materiaalin muokkaaminen eri julkaisukanaviin -> värien hallinta, tekniset vaatimukset, mitat, resoluutio, tiedostomuodot jne.
4) Visuaalisuus osana brändiä, sopimukset + tekijänoikeudet viestintä- ja mainosmateriaalissa
5) Mitä tuottaa itse ja milloin ulkoistaa? Case study erilaisten aitojen yritysten kautta (In-house vai ostopalvelu)
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita. 
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta. 
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopistettä on n. 270 tuntia opiskelijan työtä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Arvioinnin kohde: Myyntiä ja brändin tarinaa tukevan visuaalisen sisällön tuottaminen
- Osaat tuottaa ja käsitellä digitaalisia mediaelementtejä (kuva ja video).
- Sisältö on valitun kanavan kannalta pääosin toimivaa.
- Sisältö on brändin ja myynnin kannalta relevanttia.
- Tunnet visuaalisen sisällön hankkimisen periaatteet.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Arvioinnin kohde: Myyntiä ja brändin tarinaa tukevan visuaalisen sisällön tuottaminen
- Osaat tuottaa ja käsitellä digitaalisia mediaelementtejä. Osaat valita kuhunkin tarkoitukseen sopivimman mediamuodon. Osaat tehokkaat työnkulut ja osaat perustella valintasi.
- Sisältö on asiakkaan kannalta relevanttia ja tukee myyntiä ja brändiä.
- Tunnet sisällön hankkimisen prosessit ja toimijat
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Arvioinnin kohde: Myyntiä ja brändin tarinaa tukevan visuaalisen sisällön tuottaminen
- Osaat tuottaa ja käsitellä digitaalisia mediaelementtejä. Osaat valita kuhunkin tarkoitukseen sopivimman mediamuodon. Osaat tehokkaat työnkulut ja osaat perustella valintasi. Osaat luoda innovatiivisia visuaalisia sisältöjä, jotka tukevat brändiä, asiakas-kokemusta ja myyntiä.
- Sisältö on asiakkaan kannalta relevanttia, tarinallista, luovaa ja innovatiivista.
- Sisältö ja tukee selkeästi myyntiä ja brändiä.
- Tunnet kattavasti sisällön hankkimisen prosessit ja toimijat.
                    
Esitietovaatimukset
NULL
                    
Lisätiedot
EDELTÄVÄT OPINNOT JA OSAAMINEN (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Markkinoinnin ja myynnin perusteet
Asiakaskokemus, ostaminen ja brändi myynnin perustana
                    
