Sähköiset palvelut ja asiointi sosiaali- ja terveysalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL53OJ-19008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2021 - 24.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.01.2022 - 13.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Riikka Korhola
- Vastuuopettaja
- Riikka Korhola
- Ryhmät
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL53OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee liikkuvien ja sähköisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet
- osaa ohjata asiakkaita sähköisten ja liikkuvien palvelujen käyttämisessä ja verkkoympäristöissä kohtaamisessa
- ymmärtää ja osaa arvioida sähköisten palvelujen merkityksen ja haasteet asiakasta osallistavien sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä
- tunnistaa erilaisia sovellusmahdollisuuksia sähköisten palvelujen kehittämisessä
Sisältö:
- asiakaslähtöiset liikkuvat ja sähköiset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- sähköiseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja
Sisältö
- asiakaslähtöiset liikkuvat ja sähköiset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- sähköiseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja
Aika ja paikka
Verkossa, kevään 1. periodi 2022.
Kurssilla on kaksi opetuskertaa, jolloin opiskelijoiden oletetaan olevan paikalla. Kurssin alkaa 31.1.2022 klo 16.30, jolloin käydään läpi kurssin tavoitteet ja suoritustavat sekä orientoidutaan opintojakson sisältöihin. Toinen opetuskerta, jonka yhteydessä on myös ohjausta, on 1.3.2022 klo 16.30 alkaen. Opiskelijoiden oletetaan olevan näillä opetuskerroilla läsnä.
Oppimateriaalit
Juvonen, T. ym. (toim.) 2018. Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus.
Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. 2018. Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet.
Malin, P. ym. (toim.) 2017. Tutkiva sosiaalityö. Sosiaalityö digitalisoituvassa maailmassa.
Pirhonen, K. 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Pohjola, A. ym. (toim.) 2010. Sosiaalityö, tieto ja teknologia.
Sauri, P. 2015. Julkishallinto ja sosiaalinen media.
Viinamäki, L. (toim.) 2019. Että asioita voisi hoitaa myös sähköisesti tarvittaessa. Uusi lappilainen kunta - kuntien digitaaliset lähipalvelut -hanke verkkokyselyjen valossa.
Yliräisänen-Seppänen, P. & Pirttijärvi, M. 2018. Työkirja sähköisten sote-palveluiden käyttöönottamiseksi.
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan täysin verkossa opiskellen. Kurssin suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone, toimiva verkkoyhteys, webbikamera sekä headset. Kurssi koostuu erilaisista yksilötyönä sekä pienryhmätyöskentelynä toteuttavista oppimistehtävistä, jotka tehdään, palautetaan ja arvioidaan verkossa. Kurssiarvosana perustuu opiskelijan sitoutumiseen ja aktiivisuuteen kurssin suorittamisen suhteen sekä palautettuihin oppimistehtäviin. Opiskelu kurssilla on vuorovaikutteista sisältäen verkkotapaamisia, mikä edellyttää opiskelijan sitoutumista yhdessä sovittuihin aikatauluihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole erillistä tenttiä, vaan suoritus tapahtuu oppimistehtävät tekemällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 133h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa ammattialan liikkuvien ja sähköisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet sekä osaa ohjata asiakkaita sähköisten palvelujen käyttämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa käyttää ammattialan liikkuvia ja sähköisiä asiointipalveluja sekä osaa hyödyntää asiakastyössä sähköisten palvelujen erilaisia sovellusmahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ammattialan liikkuvia ja sähköisiä asiointipalveluja.
Esitietovaatimukset
NULL