Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10op)
Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2021 - 10.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2022 - 31.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Tarja Jussila
- Vastuuopettaja
- Sari Leppälä
- Ryhmät
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL49OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kevät 2022 1. ja 2. periodi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Kevät 2022
Opetusmenetelmät
Läsnäolovelvollisuus 80% AC kontaktiopetuksessa
•Vuorovaikutukselliset luennot AC:ssä
• välitehtäviä
* pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
* Oppimispäiväkirja
•Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa, huomioiden Koronan aiheuttamat rajoitukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Projektin palautus 9.5.2022, 1. uusintapalautus 23.5.2022 ja 2. uusintapalautus 6.6.2022 ( Arviointi voi jäädä elokuulle, mutta pisteet tulevat keväälle -22)
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan palautus 22.5.2022
1. uusinta 5.6.2022
2.uusinta 12.6.2022 (arviointi syksyllä, pisteet keväälle 2022)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopistettä, noin 270 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Esitietovaatimukset
NULL