Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.03.2022 - 18.08.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2022 - 26.09.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Virpi Piira
- Vastuuopettaja
- Laura Jokela
- Ryhmät
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL30OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Etä- ja lähiopetus, sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.
Työn organisoitumismallit
Työyhteisön dynamiikka
Työyhteisön jäsenyys ja sen reflektointi
Työhyvinvoinnin rakentuminen ja työsuojelun elementit
Erilaisten asiakas-ja työryhmien ohjaaminen
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Etä- ja lähiopetus Lapin ammattikorkeakoulun Kemin Kampuksella työsuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaalit
- Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä (numeerinen arviointi H-5), joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä (hyväksytty/hylätty).
Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa: 11/2022 ja 1/2023.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetukseen osallistuminen ja luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien osatehtävät: 3 op.
Arvioitava oppimistehtävä: 2 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Esitietovaatimukset
NULL