Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2021 - 21.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.03.2022 - 17.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Virpi Piira
- Vastuuopettaja
- Virpi Piira
- Ryhmät
-
K71S19SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
K71S19S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S19S2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL30OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti. Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
Työn organisoitumismallit
Työyhteisön dynamiikka
Työyhteisön jäsenyys ja sen reflektointi
Työhyvinvoinnin rakentuminen
Työsuojelu- ja työturvallisuus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot,
Tutkiva oppiminen.
Oppimistehtävät.
Toiminnalliset harjoitteet.
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana. Täydennettävien tehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana
Opintojakson aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan oppimistehtävä 1 (hyv/hyl) ja oppimistehtävä 2 (numeerinen arviointi 0-5). Tehtävän 2 palautus viikko opintojakson kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetukseen osallistuminen ja luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien välitehtävät: 2 op
Arvioitavat oppimistehtävät: 3 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Esitietovaatimukset
NULL