Skip to main content

Introduction to Knowledge-Based Management in Social and Health Care (2cr)

Code: YAMK091-3001

General information


Enrollment
02.12.2020 - 31.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Teachers
Heli Väätäjä
Soili Vesterinen
Sirkka Saranki-Rantakokko
Maarit Tihinen
Teacher in charge
Heli Väätäjä
Course
YAMK091

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä työssään
- Tunnistaa tulevaisuudessa lisääntyvän digitaalisuuden, asiakastoimijuuden ja sen vaikutuksen palvelujen kehittämiseen tuottamiseen ja sisältöön
- Osaa huomioida ja tunnistaa tiedolla johtamiseen liittyvät eettiset ja tietosuojaan liittyvät näkökulmat monitoimijaisuuden ja digitaalisuuden lisääntyessä
- Ymmärtää eri toimijoiden toiminnan merkityksen organisaation tiedolla johtamisen prosessin toteuttamisessa

Execution methods

Toteutetaan verkko-opintoina:
- Verkossa kontaktitapaamiset, joissa luentoja ja käsiteltyihin ilmiöihin liittyvä ryhmätyöskentelyä verkossa, sekä itsenäisesti tutustuttavat aineistot kuten videot, podcastit yms.
- Kontaktitapaamiset verkossa: neljä iltapäivää

Accomplishment methods

Vaadittavat suoritukset:
- Orientoiva tehtävä (ennakkotehtävä)
- Opintojakson verkkomateriaaleihin tutustuminen
- Osallistuminen verkkotapaamisiin (luennot ja ryhmätyöskentely)
- Loppupalautteen antaminen

Content

Opintojaksolla avataan tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja tutustutaan tiedon eri lajeihin sekä tulevaisuuden mahdollisuuksiin tiedon hyödyntämisessä. Opintojaksolla tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä, asiakastoimijuutta yhä lisääntyvänä voimavarana tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollossa ja tiedon hyödyntämistä sen osana. Lisäksi perehdytään ajankohtaisiin eettisiin ja tietosuojaan liittyviin tiedon hallinnan ja hyödyntämisen kysymyksiin, kuten monitoimijuuden aiheuttamiin haasteisiin asiakkaiden-/potilaiden hoitoprosesseissa sekä lisääntyvän digitaalisuuden mahdollisuuksiin. Tiedolla johtamista organisaatioissa tarkastellaan läpileikkaavana toimintamallina, jossa korostuu kaikkien toimijoiden osallistuminen tiedon tuotantoon, hallintaan ja hyödyntämiseen.

Go back to top of page