Skip to main content

Introduction to Knowledge-Based Management in Social and Health Care (2cr)

Course unit code: YAMK091

General information


Credits
2 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä työssään
- Tunnistaa tulevaisuudessa lisääntyvän digitaalisuuden, asiakastoimijuuden ja sen vaikutuksen palvelujen kehittämiseen tuottamiseen ja sisältöön
- Osaa huomioida ja tunnistaa tiedolla johtamiseen liittyvät eettiset ja tietosuojaan liittyvät näkökulmat monitoimijaisuuden ja digitaalisuuden lisääntyessä
- Ymmärtää eri toimijoiden toiminnan merkityksen organisaation tiedolla johtamisen prosessin toteuttamisessa

Content

Opintojaksolla avataan tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja tutustutaan tiedon eri lajeihin sekä tulevaisuuden mahdollisuuksiin tiedon hyödyntämisessä. Opintojaksolla tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä, asiakastoimijuutta yhä lisääntyvänä voimavarana tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollossa ja tiedon hyödyntämistä sen osana. Lisäksi perehdytään ajankohtaisiin eettisiin ja tietosuojaan liittyviin tiedon hallinnan ja hyödyntämisen kysymyksiin, kuten monitoimijuuden aiheuttamiin haasteisiin asiakkaiden-/potilaiden hoitoprosesseissa sekä lisääntyvän digitaalisuuden mahdollisuuksiin. Tiedolla johtamista organisaatioissa tarkastellaan läpileikkaavana toimintamallina, jossa korostuu kaikkien toimijoiden osallistuminen tiedon tuotantoon, hallintaan ja hyödyntämiseen.

Execution methods

Toteutetaan verkko-opintoina:
- Verkossa kontaktitapaamiset, joissa luentoja ja käsiteltyihin ilmiöihin liittyvä ryhmätyöskentelyä verkossa, sekä itsenäisesti tutustuttavat aineistot kuten videot, podcastit yms.
- Kontaktitapaamiset verkossa: neljä iltapäivää

Accomplishment methods

Vaadittavat suoritukset:
- Orientoiva tehtävä (ennakkotehtävä)
- Opintojakson verkkomateriaaleihin tutustuminen
- Osallistuminen verkkotapaamisiin (luennot ja ryhmätyöskentely)
- Loppupalautteen antaminen

Go back to top of page