Siirry suoraan sisältöön

Markkinoi ja myy urheilua somessa (5op)

Toteutuksen tunnus: R705L48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 29.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.02.2021 - 01.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Teemu Niemelä
Vastuuopettaja
Teemu Niemelä
Opintojakso
R705LL48

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen
· Osaat tunnistaa sosiaalisen median mahdollisuuksia kumppanuuksien kehittämisessä ja brändin rakentamisessa.
· Osaat asettaa tavoitteita ja urheilun myynnille ja markkinoinnille sosiaalisessa mediassa sekä arvioida niiden toteutumista.
· Osaat käyttää sosiaalisen median erilaisia työkaluja ja kanavia myynnissä ja markkinoinnissa.

Sisältö

Teema 1. Kumppanuuksien kehittäminen ja brändäys

Teema 2. Sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta

Teema 3. Sosiaalisen median kanavat, työkalut ja kohderyhmien valinta

Aika ja paikka

Vko 6
8.2.2021 Klo 17-19 Aloitus 2 h (Teemu)
- Esittäytyminen, aikataulut, oppimistavoitteet ja -tehtävät.
- Viestintästrategia
- Tehtävä viikolle 7 (palautus 14.2.2021)

Vko 7
15.2.2021 klo 17-19 Viestintästrategia ja sisältöstrategia 2 h (Teemu)
- Viestintästrategian omatoimisten tehtävien esittelyt viikolta 6 ja vertaisarvioinnit
- Sisältöstrategia
- Ohjeistus sisältöstrategian tehtävästä viikolle 8 (palautus 21.2.2021).

Vko 8
22.2.2021 klo 17-19 Sisältöstrategia ja kanavavertailu 2 h (Teemu)
- Sisältöstrategian omatoimisten viikon 7 tehtävien esittelyt ja vertaisarvioinnit
- Sosiaalisen median kanavien tunnusluvut, mielikuvat ja työkalut. Hakukoneoptimointi
- Ohjeistus tarjouspyynnön pyytämiseen sosiaalisen median alihankinnasta viikolle 9 (palautus 28.2.2021).

Vko 9
1.3.2021 klo 17-19 Sosiaalinen media kaupan mahdollistajana 2 h (Teemu)
- Tarjouspyyntöjen arviointi viikon 8 omatoimisten tehtävien pohjalta.
- Verkkokauppa
- Tapahtumien markkinointi sosiaalisessa mediassa.
- Omatoiminen tehtävä viikolle 11 palautus 14.3.2021 (oman yrityksen/yhdistyksen myynnin kehittämisen suunnitelma sosiaalisen median avulla)

Vkot 9-10 ohjausaikoja varattavissa Teemulta suoralla kontaktoinnilla.

Vko 11
15.3.2021 klo 17-19 Sosiaalinen media kumppanuushankinnan työkaluna 2 h (Teemu)
- Omatoimisten tehtävien esittelyt ja arvioinnit viikolta 9.
- Kumppaniviestinnän periaatteet ja käytännöt
- Ohjeistus omatoimiseen tehtävään kumppanin esille tuomisesta viikolle 12 (palautus 21.3.2021).

Vko 12
22.3.2021 klo 17-19 Sosiaalinen media tapahtumien järjestämisen työkaluna 2 h (Teemu)
- Esimerkit kumppanien esille tuomisesta viikolta 11.
- Tapahtumien viestinnän strategia eri kohderyhmille
- Tapahtumien viestinnän tavoitteet ja onnistumisen mittarit

Vko 13
29.3.2021 klo 17-19 Sosiaalisen median käytön vastuut ja lait 2 h (Teemu)
- Organisaatioiden vastuunjako
- Sosiaalisen median käyttöä koskevat lait
- Miten riskejä pystytään hallitsemaan?

Ympäristöt: Moodle, Teams, Word

Oppimateriaalit

Kontaktituntien materiaalit ja nauhoitteet Moodlessa heti tuntien jälkeen.

Oheismateriaalia, jota voi halutessaan hyödyntää:
Erkki Alaja 2001, Summapeliä!: sponsorointiyhteistyön käsikirja
Erkki Alaja 2000, Arpapeliä?: urheilumarkkinoinnin käsikirja

Opetusmenetelmät

Moodle-alusta materiaaleille ja tallenteille,
Verkko-opetuksessa 2h tapaamiset maanantaisin klo 17-19, henkilökohtainen ohjaus tarvittaessa, itsenäinen työskentely, oppimistehtävät viikottain, laaja oppimistehtävä lopuksi.
Omatoimisten tehtävien esittelyt ja vertaisarvioinnit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät kiinnitetään omaan toimintaympäristöön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Sosiaalinen media yhteistyökumppanuuksien kehittämisessä:
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Sosiaaisen meidan työkalut, kanavat ja kohderyhmien valinta:
Osaat nimetä erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.

Tunnistat ja osaat käyttää perustyökaluja.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat asettaa yksinkertaisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Taso 2
Sosiaalinen media yhteistyökumppanuuksien kehittämisessä:
Osaat suunnitelmallisesti hyödyntää sosiaalista mediaa yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Sosiaaisen meidan työkalut, kanavat ja kohderyhmien valinta:
Osaat tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.

Osaat käyttää eri työkaluja.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat asettaa monipuolisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Sosiaalinen media yhteistyökumppanuuksien kehittämisessä:
Osaat tavoitteellisesti hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin brändin rakentamisessa.

Sosiaaisen meidan työkalut, kanavat ja kohderyhmien valinta:
Osaat valita oikeita sosiaalisen median viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.

Osaat käyttää eri työkaluja perustellen.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat asettaa monipuolisia laadullisia ja määrällisiä tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Taso 4
Sosiaalinen media yhteistyökumppanuuksien kehittämisessä:
Osaat tavoitteellisesti ja eri vaihtoehtoja arvioiden hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Osaat hyödyntää sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Sosiaaisen meidan työkalut, kanavat ja kohderyhmien valinta:
Osaat tavoitteellisesti käyttää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.

Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen erilaisia työkaluja.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti ja perustellen laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Sosiaalinen media yhteistyökumppanuuksien kehittämisessä:
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti eri vaihtoehtoja arvioiden soveltaa sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Osaat käyttää monipuolisesti ja tavoitteellisesti sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Sosiaaisen meidan työkalut, kanavat ja kohderyhmien valinta:
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti tarkastellen hyödyntää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tarpeisiin.

Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen parhaiten soveltuvia työkaluja.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille.

Osaat analysoida perustellen tavoitteiden toteutumista ja laatia muutosehdotuksia.

Lisätiedot

- Arviointiosassa kerrottujen tehtävien 1-5 ohjeistukset annetaan kontaktitapaamisissa (ohjeet voi kuunnella nauhoitteista ja lukea materiaaleista heti tapaamisten jälkeen)
- Laajan kehittämistehtävän (arvioinnin kohta 6) ohjeistus annetaan ensimmäisellä tapaamisella. Opiskelijat rakentavat laajaa kehittämistehtävää koko jakson ajan.

Siirry alkuun