Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus ja viestintä (10op)

Toteutuksen tunnus: K702GL11OJ-19004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 12.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.08.2021 - 10.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Päivi Hietala
Anitta Örn
Tuula Ahokumpu
Vastuuopettaja
Tuula Ahokumpu
Ryhmät
KA72G21S
Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Opintojakso
K702GL11OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

yhdelle lukukaudelle jaettuna: syyslukukaudella 2021 - 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen, hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ikäihmisen itsemääräämisoikeuden merkityksen ja opiskelija osaa toimia oikeudenmukaisesti ja yksilöllisesti arvokkaanvanhuuden turvaamiseksi. Opiskelija osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa. Opiskelija osaa kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työyhteisöjen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä (turvallisuusosaaminen, etäisyyksien hallinta). Opiskelija tunnistaa omat opiskelutyylinsä ja -taitonsa ja osaa vahvistaa niitä.

Sisältö

Teemat:
- Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
- Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
- Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
- Opiskelumotivaatio, tavoitteellisuus ja vastuullisuus, itseohjautuvuus, Itsearviointitaidot, ryhmäytyminen, yhteistoiminnallisuus, omien opiskelutaitojen vahvistaminen, ajankäyttö, opiskelu/työhyvinvointi ja työelämän pelisäännöt. Tuutorointi.
- Tietotekniikka, Moodle, iLink, ym opiskeluvälineet
- Suomen kieli ja viestintä

Aika ja paikka

Hyvinvointipalvelut Tietokatu 1, Kemi
AC-etäyhteyksin toteutuvat osuudet lukukausiaikataulutuksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Suomen kieli ja viestintä (3 op) materiaali:
*suomen kieli ja viestintä: Lapin AMKin asiakirjat & opinnäytetyön opas
*Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
*Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
*Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
*Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
*Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
*muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, AC-opetus
Moodle-oppimisympäristö
yksilö- ja ryhmäharjoitukset
oppimistehtävät:
kirjalliset ja suulliset viestinnän tehtävät

videotehtävä: yksilötehtävä. Työnhaku: itsensä esittely. "Millainen viestijä ja työntekijä olen?"
neuvottelu-/kokous: ryhmätehtävänä videoesitys annetusta aiheesta. Ryhmälle yhteinen arvosana.

gerontologia: kirjallinen tehtävä 0 - K5 ryhmätehtävä / yhteistehtävä Monitieteinen gerontologiaosaaminen -OJ:n kanssa
* kirjallisen tehtävän arviointi 0 - K5 (ulkoasu, kieli, viittaukset ja muu kirjallisen tehtävän ohjeistuksen noudattaminen arviointiperusteina). Kaikille ryhmän jäsenille sama arvosana kirjallisesta tehtävästä.


Ohjaus ja palaute:
kirjallisen tehtävän ohjaus AC:ssä ryhmille ennen tehtävän palautuspäivää
suullisen esityksen palaute

Opintojakso sisältää myös orientoivien opintojakson 1. osion, jonka opiskelijat suorittavat ennen opintojen alkamista. Sen kautta opiskelijat perehtyvät laaja-alaisesti opiskeluihin Lapin ammattikorkeakoulussa ja ottavat haltuun opiskelussa käytettävät oppimisalustat ja etäopetuksessa käytettävät järjestelmät. Orientoivien opintojen 1. osion suorittaminen on edellytys suoritusmerkinnän saamiselle Vuorovaikutus ja viestintä opintojakson kokonaisuudesta.

Vuorovaikutus ja viestintä / orientoivat opinnot osa 2 /vastuuopettaja Tuula Ahokumpu
Osuuden sisältö:
- geronomin ammatti ja osaaminen/kompetenssit
- 1. lukukauden aikataulutus syksy 2021
- 1. lukukauden toteutussuunnitelma
- Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma
- Osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen
- Lapin amkin tutkintosääntö
- Etiikka tieteenalana ja geronomin eettiset periaatteet
- Osaamisen tasot / Bloomin taksonomia
- Tiimityöskentely ja tiimisopimus
- Innovaatiokompetenssit
- Ammatillinen vuorovaikutus ja ikäihmisen kohtaaminen
- Itsemääräämisoikeus ja integriteetti
- Dialogisuus vuorovaikutuksessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suomen kieli ja viestintä (3 op):
*ei tenttiä: kirjallisia ja suullisia tehtäviä

Vyorovaikutus ja viestintä / Tuula Ahokumpu
- tästä osuudesta ei varsinaista tenttiä, vaan yksilö- ja ryhmätehtävät, joihin tulee osallistua opettajan antamien ohjeistusten mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op, 270 tuntia työtä opiskelijalle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä ohjatusti toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa ohjatustikäyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaatoimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaakäyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaaitsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa itsenäisesti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaaitsenäisesti ja monipuolisesti käyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun