Olio-ohjelmointi (5op)
Toteutuksen tunnus: R504TL25OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 30.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Opettajat
- Toni Westerlund
- Vastuuopettaja
- Erkki Mattila
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
R54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- R504TL25OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- C# Ohjelmoinnin perusteet
- Luokat ka oliot
- Rakentajat
- Perinnöllisyys
- Aikainen- ja myöhäinen sidonta
- Metodit ja parametrit
- Jäsenmuuttujat
- Kapselointi
- Rajapinnat
- Abstractit
Tavoitteet
Opiskelija osaa olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa laatia pieniä sovelluksia yleisesti käytössä olevalla olio-ohjelmointikielellä sekä osaa käyttää integroitua kehitysympäristöä.
Sisältö
Olio-ohjelmoinnin teoria ja käsitteet:
- Abstraktit tietotyypit
- Luokat ja oliot
- Luokkien väliset suhteet
- Olio- ja luokkamuuttujat
- Olio- ja luokkametodit
- Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet: kapselointi (encapsulation), tiedon kätkentä (information hiding), periytyminen (inheritance) ja monimuotoisuus (polymorphism)
- Viite- ja arvosemantiikka
- Metodien kuormittaminen
- Metodien korvaaminen
- Aikainen ja myöhäinen sidonta
Javan työasemaohjelmointi (Java SE):
- Java-kielen syntaksi
- Java-virtuaalikone ja luokkakirjasto
- Javan oliomalli ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteiden toteutus Java-kielessä
- Merkkijonojen käsittely
- Tietorakenteet: taulukot ja säiliöt
- Graafinen käyttöliittymä
- Tapahtumien käsittely
- Poikkeusten käsittely
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2021.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon.
Kirjallisuus
C# Object-Oriented Programming
C# Olio-ohjelmointi
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 40 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 97,5 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Näyttö/koe suoritetaan opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 40 tuntia
itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 97,5 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinninoppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osoittaa laajaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa kattavaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Käytettävä ympäristö:
Visual Studio + Unity 3D Pelimoottori