Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL25OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 30.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Toni Westerlund
Vastuuopettaja
Erkki Mattila
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
R54T20S
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
R504TL25OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- C# Ohjelmoinnin perusteet
- Luokat ka oliot
- Rakentajat
- Perinnöllisyys
- Aikainen- ja myöhäinen sidonta
- Metodit ja parametrit
- Jäsenmuuttujat
- Kapselointi
- Rajapinnat
- Abstractit

Tavoitteet

Opiskelija osaa olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa laatia pieniä sovelluksia yleisesti käytössä olevalla olio-ohjelmointikielellä sekä osaa käyttää integroitua kehitysympäristöä.

Sisältö

Olio-ohjelmoinnin teoria ja käsitteet:
- Abstraktit tietotyypit
- Luokat ja oliot
- Luokkien väliset suhteet
- Olio- ja luokkamuuttujat
- Olio- ja luokkametodit
- Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet: kapselointi (encapsulation), tiedon kätkentä (information hiding), periytyminen (inheritance) ja monimuotoisuus (polymorphism)
- Viite- ja arvosemantiikka
- Metodien kuormittaminen
- Metodien korvaaminen
- Aikainen ja myöhäinen sidonta
Javan työasemaohjelmointi (Java SE):
- Java-kielen syntaksi
- Java-virtuaalikone ja luokkakirjasto
- Javan oliomalli ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteiden toteutus Java-kielessä
- Merkkijonojen käsittely
- Tietorakenteet: taulukot ja säiliöt
- Graafinen käyttöliittymä
- Tapahtumien käsittely
- Poikkeusten käsittely

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2021.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon.

Kirjallisuus
C# Object-Oriented Programming
C# Olio-ohjelmointi

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 40 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 97,5 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttö/koe suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 40 tuntia
itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 97,5 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinninoppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osoittaa laajaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa kattavaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

Käytettävä ympäristö:
Visual Studio + Unity 3D Pelimoottori

Siirry alkuun