Siirry suoraan sisältöön

Projektiosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL54OJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 18.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Janne Hirvonen
Vastuuopettaja
Janne Hirvonen
Ryhmät
KA71S20K
Sosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
KA71S20K1
Sosiaalialan koulutus
KA71S20K2
Sosiaalialan koulutus
Opintojakso
K701SL54OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Toteutuksen päätteeksi kirjallisen työn "Projektisuunnitelma" palautus.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tiedostaa sosiaalipalvelujen kehittämistarpeita ja omaksuu valmiuksia ja menetelmiä kehittää palveluja
- oppii tarkastelemaan projekti- ja hanketoimintaa kehittämistyön muotona
- tuntee projektiorganisaation rakenteena ja osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa erilaisia kehitysprojekteja ja hankkeita
- tuntee projektien erilaiset alueelliset, kansalliset ja kansainväliset rahoitusmallit ja ymmärtää projektin taloushallinnon keskeiset periaatteet ja menetelmät
Sisältö:
- projekti käsitteenä ja työtapana
- projektityö ja hanketoiminta asiakastyön ja palveluiden kehittämisen välineenä
- erilaiset alueelliset, kansalliset ja kansainväliset kehittämishankkeet ja niiden rahoituslähteet ja -mallit
- projektin ohjaus- ja johtamismenetelmät ja työkalut
- projektin elinkaariajattelu, resurssien ja aikataulujen hallinta
- projektin ja projektimaisen työskentelyn tarvelähtöinen suunnittelu, toteutus, raportointi, seuranta, arviointi ja päättäminen

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Kemi syksy 2021

Oppimateriaalit

Moodle alustalla oleva opetusmateriaali sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus ja verkkolähteet:
Innokylä: https://www.innokyla.fi
Pelin, R. (2011). Projektihallinnan käsikirja (7. uud. p.). Helsinki.
Paul Silfverberg Paul (2007) IDEASTA PROJEKTIKSI. Projektinvetäjän käsikirja (2007) Edita publishing oy.
Projekti-instituutti: https://www.projekti-instituutti.fi
STEA. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (2017). Hakuopas.
Suopajärvi Leena (2013) Opas projektiarviointiin. Lapin yliopisto.
Viirkorpi Paavo (2000) Onnistunut projekti. Opas kunta-alan projektityöskentelyyn. Suomen kuntaliitto.

Opetusmenetelmät

Yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja lopuksi tehtävä itsenäinen kirjallinen työ "Projektisuunnitelma" 0-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80%. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan opiskelija voi tehdä projektisuunnitelman organisaatiolle, jossa on työssä tai työharjoittelussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Projektisuunnitelman palautus kontaktituntien jälkeen viimeistään xx.xx.2021.
II palautus on mahdollinen xx.xx.20xx
III palautus jätettävä viimeistään xx.xx.20xx

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä ja Moodle alustaa hyödyntäen. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty. Näiden tehtävien laajuus opiskelijan työnä vastaa noin 2 op työtä.
Jakson lopuksi palautetaan itsenäinen oppimistehtävä. Sen laajuus opiskelijan työnä on noin 3 opintopistettä. Lisäksi palautetaan kirjallinen itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa projektimuotoisen kehittämistyön perusteita sekä tunnistaa sosiaalipalvelujen kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija hallitsee projektimuotoisen kehittämistyön perusteet ja osaa suunnitella projekteja kehittämistarpeiden pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa projektimuotoista kehittämistyötä ammatillisessa toiminnassa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun