Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10op)
Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.09.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Tarja Jussila
- Vastuuopettaja
- Sari Leppälä
- Ryhmät
-
KA71S19KSosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2019
-
KA71S19K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S19K2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL49OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kevät 2021 1. ja 2. periodi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Kevät 2021
Opetusmenetelmät
Läsnäolovelvollisuus 80% AC kontaktiopetuksessa
•Vuorovaikutukselliset luennot AC:ssä
• välitehtäviä
* pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
* Oppimispäiväkirja
•Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa, huomioiden Koronan aiheuttamat rajoitukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä tai muussa soveltuvassa ympäristössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan palautus 11.5.2021
1. uusinta 25.5.2021
2.uusinta 1.6.2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopistettä, noin 270 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Esitietovaatimukset
NULL