Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10op)

Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.09.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Sari Leppälä
Tarja Jussila
Vastuuopettaja
Sari Leppälä
Ryhmät
KA71S19K
Sosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2019
KA71S19K1
Sosiaalialan koulutus
KA71S19K2
Sosiaalialan koulutus
Opintojakso
K701SL49OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kevät 2021 1. ja 2. periodi

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Sisältö

- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka

- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Aika ja paikka

Kevät 2021

Opetusmenetelmät

Läsnäolovelvollisuus 80% AC kontaktiopetuksessa
•Vuorovaikutukselliset luennot AC:ssä
• välitehtäviä
* pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
* Oppimispäiväkirja
•Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa, huomioiden Koronan aiheuttamat rajoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä tai muussa soveltuvassa ympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan palautus 11.5.2021
1. uusinta 25.5.2021
2.uusinta 1.6.2021

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopistettä, noin 270 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun