Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen seminaari I (2op)

Toteutuksen tunnus: LKAS1102-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.10.2020 - 11.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Ajoitusryhmät
R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
R1
R2
R3
R4
R5
Opintojakso
LKAS1102

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden
ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina
- tiedostaa arvioinnin monimuotoisuuden osana oppimisprosessia
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen
kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä ja
pedagogista toimintaa sekä tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden näkökohtia
- toimia aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ohjatussa harjoittelussa vähintään kuvailevan reflektion tasolla

Toteutustavat

LKAS1102-1 Seminaarityöskentely 1op
- Kontaktiopetusta 20h: Luentoja/suurryhmäopetusta 9h ja pienryhmätyöskentelyä 11 h
- Harjoittelukouluun tutustuminen ja sen yhteydessä toteutettava tehtävä 8h

LKAS1102-2 Tehtävät harjoitteluun liittyen 1op
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 25h:
- Havainnointi- ja raportointitehtävät harjoittelun aikana:
lapsen yksilöllinen kehitys (yksilötehtävä) ja luokan ryhmädynamiikka (ryhmätehtävä)
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Ihmiskäsitys ja oman toiminnan reflektointi
orientoivassa harjoittelussa)

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelunaikaista harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja
kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.

Sisältö

- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tutkimus: Havainnointi aineistonkeruumenetelmänä
- Oman opettajuuden reflektointi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen

Esitietovaatimukset

- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin orientoituminen -opintojakson
työskentelyyn.
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoiva harjoittelu -opintojakson kanssa

Siirry alkuun