Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen palveluosaamisen kehittäminen aivoterveyden edistämisessä (7op)

Toteutuksen tunnus: KE72A4-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sari Arolaakso
Anne Puro
Anne Rautio
Satu Elo
Vastuuopettaja
Satu Elo
Opintojakso
KE72A4

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija:
• Osaa kehittää asiakaslähtöisiä aivoterveyden edistämisen palveluita palvelumuotoilun keinoin
• Osaa soveltaa opintojen aikana hankittua osaamista osana työyhteisön/ toimintaympäristön toiminnan kehittämistä
• Osaa hyödyntää verkostoja ja monialaista yhteistyötä kehittäessään asiakkaiden ja työyhteisöjen/toimintaympäristöjen toimintaa
• Osaa edistää omaa aivoterveyttä kognitiivisen ergonomian keinoin
• Osaa soveltaa uusia toiselta ammattialalta tulevia, työskentelytapoja omassa toiminnassaan.

Sisältö

- Yhteiskehittäminen, palvelumuotoilu ja palvelumuotoilun menetelmät aivoterveyden edistämisessä
- Monialainen yhteistyö sosiaali-, terveys-, liikunta-, taide- ja kulttuurialan ammattilaisten kanssa
- Oman työn/toiminnan kognitiivinen ergonomia
- Aivoterveyden edistämisen tulevaisuuden näkökulmia
- Oma kehittämistehtävä osana palvelukokonaisuutta ja palvelurakenteita

Aika ja paikka

13.5.2020 Lähipäivä
26.11.2020 Seminaari

Oppimateriaalit

Huotilainen, M 2019 Nain aivot oppivat.PS- kustannus
Omaan kehittämistehtävään liittyvä ajankohtainen materiaali, kirjallisuus ja tutkimustieto.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, Moodle oppimisympäristö ja lähipäivät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetukseen osallistuminen 16h
Itsenäinen työskentely 203h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Hylätty

HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa kriittisesti hankkia, arvioida ja hyödyntää eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa tuottaa sujuvaa, ammatillista tekstiä ja kykenee aineistojen synteesiin ja omaan pohdintaan. Hän ymmärtää aivoterveyden edistämiseen monialaisen yhteistyön merkityksen. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa ja hyödyntää erilaisia taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia oman ammatillisen tehtävän ja vastuualueen näkökulmasta.


Taidot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisessä vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon aivoterveyteen liittyvien ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja teknologiaa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun asiakaslähtöisestä aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämisestä ja kehittää toimintaa omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.


Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa aivoterveyden kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja asiakkaan palvelukokonaisuudet.

HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä asiakkaan aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämiseen. Opiskelijan kirjallisessa tuottamisessa on keskeisiä puutteita kielessä ja aineiston synteesin tekemisessä. Plagiointi johtaa hylkäykseen.
Tutkinnon vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.


Taidot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä monialaiseen kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.


Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen asiakkaan aivoterveyden toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Siirry alkuun