Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointiteknologia (5op)

Toteutuksen tunnus: 799Y3MOJ-17003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2019 - 24.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.04.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 20
Opettajat
Satu Elo
Vastuuopettaja
Satu Elo
Opintojakso
799Y3MOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian sekä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla
- arvioida käyttäjälähtöisesti teknologisia ratkaisuja ja teknologisia sovelluksia erilaisissa hyvinvointipalveluiden toimintampäristöissä.
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
- soveltaa hyvinvointipalveluissa käytettäviä teknologisia ratkaisuja ja innovaatioita.

Toteutustavat

- Oppimisympäristönä käytetään Moodlea, joka toimii opiskelijoiden oppimisen ja reflektoinnin alustana.
- Orientaatio ja luennot toteutetaan verkkovälitteisesti AC:n avulla.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen ryhmätehtävän laatimiseen ja keskusteluun keskustelualueella.

Sisältö

- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeisimmät digitalisoituneet prosessit sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio ja teknologia sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma- ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat

Aika ja paikka

Kevät 2020: 1.4.-31.5.2020
AC-luennot 1.4.2020 klo 13.30-15, 8.4. klo 13.30-15 ja 18.5. klo 12-15

Oppimateriaalit

- Poikela P & Turpeenniemi S. (toim.) ETÄISYYS EI OLE ESTE TERVEYDELLE -Hyvinvointiteknologia helpottaa. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja Sarja B. Raportit ja selvitykset 1/2015.
- Leikas J (toim.). 2014. Ikäteknologia. Vanhustyön keskusliitto.
- Kääriäinen J & Saari L. 2019. ApuaDigiin -digimuutos suomalaisissa pk-yrityksissä https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2019/T358.pdf
- www.apuadigiin.fi -sivusto
- Ajankohtainen kansainvälinen ja kansallinen kirjallisuus (artikkelit).
- Palvelumuotoilun työkalupakki: http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään projektityöskentelyä
Oppimistehtävät:
- Ryhmätehtävä, joka muodostuu osista.
- Ohjattu keskustelu Moodlessa
Oppimisen ohjaus ja palaute:
- Ryhmäohjaus
- Vertaispalaute
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- Orientaatio ja luennot toteutetaan verkkovälitteisesti AC:n avulla.
- Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuen seuraavasti:
Orientoituminen, AC luennot ja vertaisarviointi, keskusteluun osallistuminen 1 op = 27h
Tiedonhaku 1 op = 27h
Aineistoon perehtyminen 1 op = 27h
Valittuun teknologiaratkaisuun perehtyminen 1 op = 27h
Ryhmätehtävien raportoiminen 1 op = 27h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä
- tunnistaa käytettävyyden arvioinnin menetelmiä ja palvelu- ja asiakasprosessin
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- tarkastelee käytettävyyden arviointia ja palvelu- ja asiakasprosesseja vastuullisesti eri näkökulmia huomioon ottaen
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- yhdistää käytettävyyden arviointia ja palvelu- ja asiakasprosesseja tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Siirry alkuun