Hyvinvointiteknologia (5op)
Toteutuksen tunnus: 799Y3MOJ-17003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2019 - 24.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.04.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 20
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian sekä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla
- arvioida käyttäjälähtöisesti teknologisia ratkaisuja ja teknologisia sovelluksia erilaisissa hyvinvointipalveluiden toimintampäristöissä.
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
- soveltaa hyvinvointipalveluissa käytettäviä teknologisia ratkaisuja ja innovaatioita.
Toteutustavat
- Oppimisympäristönä käytetään Moodlea, joka toimii opiskelijoiden oppimisen ja reflektoinnin alustana.
- Orientaatio ja luennot toteutetaan verkkovälitteisesti AC:n avulla.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen ryhmätehtävän laatimiseen ja keskusteluun keskustelualueella.
Sisältö
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeisimmät digitalisoituneet prosessit sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio ja teknologia sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma- ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
Aika ja paikka
Kevät 2020: 1.4.-31.5.2020
AC-luennot 1.4.2020 klo 13.30-15, 8.4. klo 13.30-15 ja 18.5. klo 12-15
Oppimateriaalit
- Poikela P & Turpeenniemi S. (toim.) ETÄISYYS EI OLE ESTE TERVEYDELLE -Hyvinvointiteknologia helpottaa. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja Sarja B. Raportit ja selvitykset 1/2015.
- Leikas J (toim.). 2014. Ikäteknologia. Vanhustyön keskusliitto.
- Kääriäinen J & Saari L. 2019. ApuaDigiin -digimuutos suomalaisissa pk-yrityksissä https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2019/T358.pdf
- www.apuadigiin.fi -sivusto
- Ajankohtainen kansainvälinen ja kansallinen kirjallisuus (artikkelit).
- Palvelumuotoilun työkalupakki: http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään projektityöskentelyä
Oppimistehtävät:
- Ryhmätehtävä, joka muodostuu osista.
- Ohjattu keskustelu Moodlessa
Oppimisen ohjaus ja palaute:
- Ryhmäohjaus
- Vertaispalaute
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- Orientaatio ja luennot toteutetaan verkkovälitteisesti AC:n avulla.
- Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuen seuraavasti:
Orientoituminen, AC luennot ja vertaisarviointi, keskusteluun osallistuminen 1 op = 27h
Tiedonhaku 1 op = 27h
Aineistoon perehtyminen 1 op = 27h
Valittuun teknologiaratkaisuun perehtyminen 1 op = 27h
Ryhmätehtävien raportoiminen 1 op = 27h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä
- tunnistaa käytettävyyden arvioinnin menetelmiä ja palvelu- ja asiakasprosessin
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- tarkastelee käytettävyyden arviointia ja palvelu- ja asiakasprosesseja vastuullisesti eri näkökulmia huomioon ottaen
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- yhdistää käytettävyyden arviointia ja palvelu- ja asiakasprosesseja tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.