Wellness Technology (5cr)
Code: 799Y3MOJ-17003
General information
- Enrollment
- 17.11.2019 - 24.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.04.2020 - 31.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 20
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian sekä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla
- arvioida käyttäjälähtöisesti teknologisia ratkaisuja ja teknologisia sovelluksia erilaisissa hyvinvointipalveluiden toimintampäristöissä.
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
- soveltaa hyvinvointipalveluissa käytettäviä teknologisia ratkaisuja ja innovaatioita.
Execution methods
- Oppimisympäristönä käytetään Moodlea, joka toimii opiskelijoiden oppimisen ja reflektoinnin alustana.
- Orientaatio ja luennot toteutetaan verkkovälitteisesti AC:n avulla.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen ryhmätehtävän laatimiseen ja keskusteluun keskustelualueella.
Content
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeisimmät digitalisoituneet prosessit sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio ja teknologia sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma- ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
Location and time
Kevät 2020: 1.4.-31.5.2020
AC-luennot 1.4.2020 klo 13.30-15, 8.4. klo 13.30-15 ja 18.5. klo 12-15
Materials
- Poikela P & Turpeenniemi S. (toim.) ETÄISYYS EI OLE ESTE TERVEYDELLE -Hyvinvointiteknologia helpottaa. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja Sarja B. Raportit ja selvitykset 1/2015.
- Leikas J (toim.). 2014. Ikäteknologia. Vanhustyön keskusliitto.
- Kääriäinen J & Saari L. 2019. ApuaDigiin -digimuutos suomalaisissa pk-yrityksissä https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2019/T358.pdf
- www.apuadigiin.fi -sivusto
- Ajankohtainen kansainvälinen ja kansallinen kirjallisuus (artikkelit).
- Palvelumuotoilun työkalupakki: http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään projektityöskentelyä
Oppimistehtävät:
- Ryhmätehtävä, joka muodostuu osista.
- Ohjattu keskustelu Moodlessa
Oppimisen ohjaus ja palaute:
- Ryhmäohjaus
- Vertaispalaute
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- Orientaatio ja luennot toteutetaan verkkovälitteisesti AC:n avulla.
- Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely
Student workload
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuen seuraavasti:
Orientoituminen, AC luennot ja vertaisarviointi, keskusteluun osallistuminen 1 op = 27h
Tiedonhaku 1 op = 27h
Aineistoon perehtyminen 1 op = 27h
Valittuun teknologiaratkaisuun perehtyminen 1 op = 27h
Ryhmätehtävien raportoiminen 1 op = 27h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä
- tunnistaa käytettävyyden arvioinnin menetelmiä ja palvelu- ja asiakasprosessin
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- tarkastelee käytettävyyden arviointia ja palvelu- ja asiakasprosesseja vastuullisesti eri näkökulmia huomioon ottaen
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija:
- tuottaa ja arvioi hyvinvointiteknologiaan liittyvää tietoa kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- yhdistää käytettävyyden arviointia ja palvelu- ja asiakasprosesseja tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.