Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen kehittämistehtäväLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: C-10122-KAS--PEY--040

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
10122

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan osallistuja ymmärtää pedagogisen kehittämisen tärkeyden yhteisössä osana yliopistotyötätunnistaa mahdollisuuksia osallistua pedagogiseen kehittämiseen ja siitä käytävään keskusteluun ja rohkaisee tähän myös kollegojaantunnistaa merkityksellisiä kehittämiskohteita ja osaa valita näihin sopivat kehittämiskäytänteet osaa perustella pedagogisen kehittämisen ratkaisut ja liittää projektin aikana esiin tulevat kysymykset laajempiin teoreettisiin näkökulmiin

Sisältö

Kehittämistehtävä on suunnitelma, kokeilu, arviointi tai muu vastaava oman yhteisön opetuksen kehittämiseen,  opetussuunnitelmatyöhön tai ohjaukseen liittyvä kehittämisprosessi, joka toteutetaan yhteistoiminnallisesti ja jossa hyödynnetään tutkimuskirjallisuutta. Yhteisöllinen kehittämistehtävä -jakson teoreettisena taustana hyödynnetään aiemmin tai samanaikaisesti kurssin kanssa suoritettavaa  Opetussuunnitelma ja koulutuksen yhteisöllinen kehittäminen tai Ohjaus yliopistossa -opintojaksoa.  Tehtävään liittyy usein jokin yhteistyötaho, esimerkiksi kollegaryhmä, opetuksen suunnitteluun osallistuva työryhmä, ohjausvastaavien yhteisö, hops-opettajien ryhmä tai työelämäkumppani.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista suositellaan Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) tai vastaavan opintojakson suorittamista. Opintojakson voi suorittaa samanaikaisesti "Ohjaus yliopistossa" tai "Opetussuunnitelma ja koulutuksen yhteisöllinen kehittäminen" -jaksojen kanssa tai niiden jälkeen.

Lisätiedot

Opintojakso on suunnattu Tampereen korkeakouluyhteisön henkilöstölle (ml.  apuraha- ja väitöstutkijat). Osallistujat hyväksytään toteutukselle erikseen kuvattujen valintakriteerien perusteella, koska hakijoita on usein opiskelupaikkoja enemmän. Valintoja ohjaaviin kysymyksiin vastataan Sisu-ilmoittautumisen yhteydessä.

Siirry alkuun