POISTETTU: J: KoulutusoikeusLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-10088-5311316
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Itä-Suomen yliopisto
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tuntee koulutusta koskevan lainsäädännön tavoitteet ja koulutusoikeuden periaatteet ja osaa käyttää niitä koulutusoikeudellisten kysymysten ratkaisemisessa - tuntee oppilaan/opiskelijan asemaa koskevat keskeiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa niitä koulutusoikeudellisten kysymysten ratkaisemisessa - tuntee oppilaan asemaa koskevat keskeiset ihmisoikeusvelvoitteet - pystyy tunnistamaan oikeudellisesti relevantit kysymykset annetusta materiaalista - pystyy esittämään vakuuttavia oikeudellisia argumentteja muotoillessaan oikeudellisia ratkaisuja - on selvillä oppilaan oikeuksien toteutumisen keskeisistä haasteista Suomessa Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: - kriittinen ajattelu - oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
Sisältö
Koulutusjärjestelmän rakenne ja normipohja, oppilaan/opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet, koulutusoikeuden ajankohtaisia kysymyksiä. Kurssin pääpaino on perusopetuksen juridiikassa.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: 5311026 Oikeustieteen perusteet, ja 5311304 Yleishallinto-oikeus; suosituksena Valtiosääntöoikeus
Oppimateriaalit
Lukuvuosi 2024-2025: 1) Hakalehto Suvianna: Lapsioikeuden perusteet. Alma Talent 2018, s. 35-112, 243-262 ja 294-350. 2) Pölönen Kreeta: Oppimisen tuen sääntely esi- ja perusopetuksessa – yhdenvertaisuutta mutta mitä, miten ja kenelle? Oikeus 2022, s. 225-254. 3) Poikola Mirva, Hakalehto Suvianna, Kärnä Eija: Inkluusion oikeudellinen ja kasvatustieteellinen perusta Suomessa. Oikeus 2022, s. 191-224. 4) Hakalehto, Suvianna, Mäntylä Niina, Refors Legge, Maria: School supervision in Finland and Sweden: taking pupils’ rights more seriously? Nordisk Socialrättslig Tidskrift 33, s. 27-61. 5) Lapsen oikeuksien sopimuksen oikeutta koulutukseen koskevaa artiklaa käsittelevä artikkeli kirjasta Tobin, John (ed.): The UN Convention on the Rights of the Child. A Commentary. Oxford University Press 2019. 6) Lundy L. & Martínez Sainz,G. (2018). The role of law and legal knowledge for a transformative human rights education: addressing violations of children’s rights in formal education. Human Rights Education Review, 1(2), s. 4-24. TAI Robinson Carol, Phillips Louise, Quennerstedt Ann (2020): Human rights education: developing a theoretical understanding of teachers’ responsibilities. Educational Review, 72(2), s. 220-241. Säädökset: Perustuslaki (731/1999) Perusopetuslaki (628/1998) Lukiolaki (714/2018) Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) Ammattikorkeakoululaki (932/2014) Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) Oppivelvollisuuslaki (1214/2020) Ks. edellisten lukuvuosien tiedot menneiden toteutusten kuvauksista.
Lisätiedot
Opettaja: Suvianna Hakalehto Tutkinto-opiskelijat (ON/OTM, HTK/HTM): Opintojakso on tarkoituksenmukaista suorittaa aikaisintaan toisena oikeustieteen opiskeluvuotena. Tenttimahdollisuuksia on kolme kertaa lukuvuodessa. Opetus järjestetään kerran lukuvuodessa. Opintojakso on avoin kaikille, jotka ovat suorittaneet kohdassa Esitietovaatimukset mainitut opinnot. Opintojaksolle ei oteta vastaan myöhästyneitä ilmoittautumisia. Opetuskieli on suomi.
Toteutustavat
Opintojaksolla on käytössä Digicampus-alusta: https://digicampus.fi/course/view.php?id=724 (KURSSIAVAIN). Luentokurssille ilmoittaudutaan palauttamalla ennakkotehtävä Digicampus-alustalle viimeistään 7 päivää ennen opetusjakson alkamista.
Suoritustavat
Lukuvuosi 2024-2025: HUOM! Alkuperäisestä opetussuunnitelmasta poiketen opintojaksolla ei järjestetä liveluentoja. Luennot katsottavissa tallenteina verkkoalustalla viikon verran. (päivitetty 22.11.2024) Opintojaksolla on kolme vaihtoehtoista suoritustapaa: Suoritustapa 1: - vapaaehtoiset luennot 16 t - kaksi viikkoa ennen tenttiä palautettavat pakolliset oppimistehtävät (2 kpl) ja itsenäinen työskentely 115 t - salitentti 4 t Suoritustapa 2: - pakolliset luennot 16 t - määräajassa palautettavat pakolliset oppimistehtävät (5 kpl); (hyväksytyistä tehtävistä saa tenttiin viisi pistettä) ja muu itsenäinen työskentely 110 t - salitentti 4 t Suoritustapa 3: - pakolliset luennot 16 t - määräajassa palautettavat pakolliset oppimistehtävät (5 kpl), oppimispäiväkirja ja muu itsenäinen työskentely 110 t - suoritustapa 3 on mahdollinen vain OTM- ja HTM-tutkintoa suorittaville ja ainoastaan kerran lukuvuodessa välittömästi opetusta seuraavan tenttikierroksen yhteydessä Tenttiin on mahdollista osallistua ainoastaan siinä tapauksessa, että opiskelija on palauttamat oppimistehtävät on hyväksytty. Suoritustavat 2 ja 3 eivät ole käytettävissä, jos opiskelija joutuu olemaan pois opetuksesta yli 2x45 minuuttia. Tätä lyhyemmän poissaolon voi korvata opettajalta ennakkoon pyydetyllä lisätehtävällä. Pakolliseen opetukseen osallistumatta jättäminen on opiskelijan vastuulla. Arvosteluperusteet: Suoritustapa: tentti / oppimispäiväkirja (0–5) Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty Ks. edellisten lukuvuosien tiedot menneiden toteutusten kuvauksista.