Skip to main content

DELETED: J: Introduction to Legislation of the Educational SystemLaajuus (5 cr)

Course unit code: C-10088-5311316

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
University of Eastern Finland

Objective

After completing the course, the student: - knows the aims of the legislation of the educational system and how to apply that legislation in practice - knows the most relevant sources of law on the legal status of students and how to appy them in practice - knows the human rights obligations relevant to the position of students - will be able recognize relevant legal issues in the given material - will be able to give convincing legal arguments - is aware of the challenges with the fulfillment of students’ rights in Finland The course unit will develop the following generic traits: - critical thinking - identification and development of expertise

Content

The structure and legislative basis of the educational system, student’s rights and responsibilities, current issues of the legislation of educational system. The focus of the course is on the jurisprudence of primary education.

Qualifications

Edeltävät opinnot: 5311026 Oikeustieteen perusteet, ja 5311304 Yleishallinto-oikeus; suosituksena Valtiosääntöoikeus

Materials

Lukuvuosi 2024-2025: 1) Hakalehto Suvianna: Lapsioikeuden perusteet. Alma Talent 2018, s. 35-112, 243-262 ja 294-350. 2) Pölönen Kreeta: Oppimisen tuen sääntely esi- ja perusopetuksessa – yhdenvertaisuutta mutta mitä, miten ja kenelle? Oikeus 2022, s. 225-254. 3) Poikola Mirva, Hakalehto Suvianna, Kärnä Eija: Inkluusion oikeudellinen ja kasvatustieteellinen perusta Suomessa. Oikeus 2022, s. 191-224. 4) Hakalehto, Suvianna, Mäntylä Niina, Refors Legge, Maria: School supervision in Finland and Sweden: taking pupils’ rights more seriously? Nordisk Socialrättslig Tidskrift 33, s. 27-61. 5) Lapsen oikeuksien sopimuksen oikeutta koulutukseen koskevaa artiklaa käsittelevä artikkeli kirjasta Tobin, John (ed.): The UN Convention on the Rights of the Child. A Commentary. Oxford University Press 2019. 6) Lundy L. & Martínez Sainz,G. (2018). The role of law and legal knowledge for a transformative human rights education: addressing violations of children’s rights in formal education. Human Rights Education Review, 1(2), s. 4-24. TAI Robinson Carol, Phillips Louise, Quennerstedt Ann (2020): Human rights education: developing a theoretical understanding of teachers’ responsibilities. Educational Review, 72(2), s. 220-241. Säädökset: Perustuslaki (731/1999) Perusopetuslaki (628/1998) Lukiolaki (714/2018) Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) Ammattikorkeakoululaki (932/2014) Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) Oppivelvollisuuslaki (1214/2020) Ks. edellisten lukuvuosien tiedot menneiden toteutusten kuvauksista.

Further information

Teachers: Suvianna Hakalehto The language of instruction is Finnish.

Execution methods

Opintojaksolla on käytössä Digicampus-alusta: https://digicampus.fi/course/view.php?id=724 (KURSSIAVAIN). Luentokurssille ilmoittaudutaan palauttamalla ennakkotehtävä Digicampus-alustalle viimeistään 7 päivää ennen opetusjakson alkamista.

Accomplishment methods

Lukuvuosi 2024-2025: HUOM! Alkuperäisestä opetussuunnitelmasta poiketen opintojaksolla ei järjestetä liveluentoja. Luennot katsottavissa tallenteina verkkoalustalla viikon verran. (päivitetty 22.11.2024) Opintojaksolla on kolme vaihtoehtoista suoritustapaa: Suoritustapa 1: - vapaaehtoiset luennot 16 t - kaksi viikkoa ennen tenttiä palautettavat pakolliset oppimistehtävät (2 kpl) ja itsenäinen työskentely 115 t - salitentti 4 t Suoritustapa 2: - pakolliset luennot 16 t - määräajassa palautettavat pakolliset oppimistehtävät (5 kpl); (hyväksytyistä tehtävistä saa tenttiin viisi pistettä) ja muu itsenäinen työskentely 110 t - salitentti 4 t Suoritustapa 3: - pakolliset luennot 16 t - määräajassa palautettavat pakolliset oppimistehtävät (5 kpl), oppimispäiväkirja ja muu itsenäinen työskentely 110 t - suoritustapa 3 on mahdollinen vain OTM- ja HTM-tutkintoa suorittaville ja ainoastaan kerran lukuvuodessa välittömästi opetusta seuraavan tenttikierroksen yhteydessä Tenttiin on mahdollista osallistua ainoastaan siinä tapauksessa, että opiskelija on palauttamat oppimistehtävät on hyväksytty. Suoritustavat 2 ja 3 eivät ole käytettävissä, jos opiskelija joutuu olemaan pois opetuksesta yli 2x45 minuuttia. Tätä lyhyemmän poissaolon voi korvata opettajalta ennakkoon pyydetyllä lisätehtävällä. Pakolliseen opetukseen osallistumatta jättäminen on opiskelijan vastuulla. Arvosteluperusteet: Suoritustapa: tentti / oppimispäiväkirja (0–5) Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty Ks. edellisten lukuvuosien tiedot menneiden toteutusten kuvauksista.

Go back to top of page