Palvelunhallinta (5op)
Opintojakson tunnus: T402T92OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii IT-palvelunhallinnan prosessin. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa palvelunhallinnan olennaisia periaatteita:
- resurssit kohdennetaan oikein kriittisiin palveluihin, joissa tarvitaan palvelutason nopeaa vakauttamista
- ohjataan työt osaamistason mukaan oikeille asiantuntijoille
- luokitellaan häiriöt ja asetetaan ne tärkeysjärjestykseen
- määritellään palveluaikatavoitteet ja mitataan niiden onnistumista
- siirretään tarvittaessa aikarajaa lähestyvä työ taustatyötä tekevälle asiantuntijalle
- lisätään asiakkaiden itsepalvelua, jolloin IT-palvelut ovat käytettävissä asiakkaan tarvitsemina aikoina.
.
Sisältö
Opiskelija tutustuu erilaisiin palvelutoimintoihin. Tietohallintomalli, palveluiden tarvemäärittely, ITIL-palveluprosessi, ISO 20000 standardin pääpiirteet, Service-Dominant Logic, palveluiden strateginen suunnittelu, palveluprosessien virtaviivaistaminen ja arviointi, palvelusalkun hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)Hyvä (3-4)Kiitettävä (5)Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa palvelunhallinnan olennaisia periaatteita perustasolla.Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa palvelunhallinnan olennaisia periaatteita hyvin.Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa palvelunhallinnan olennaisia periaatteita kiitettävästi.