Skip to main content

Advanced teaching practice, focusing on sustainability and outdoor education (7cr)

Course unit code: LKES3122V24

General information


Credits
7 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Ulla Kemi
Outi Kyrö-Ämmälä
Tiia Ansas
Anne Onnela
Tuija Turunen

Objective

Opiskelija osaa
- osallistaa oppijat oppimisprosessiin heidän elämismaailmansa huomioiden
- soveltaa, analysoida ja arvioida oppilaan kasvun ja oppimisen tuen tarpeita ja tukimuotoja opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- edistää oppimista ja yhteistyöskentelyä koko luokan toiminnan huomioiden
- ottaa kokonaisvaltaisen vastuun oppilaista, ryhmän yhteisöllisyydestä ja oppimisympäristöstä
- syventää pedagogisen sisältötiedon soveltamista suomen kielen ja kirjallisuuden tai matematiikan sekä taito- ja taideaineen opetuksessa
- syventää taitojaan laatia tavoitteellisia päivä- ja jaksosuunnitelmia opetussuunnitelmaa ja koulun työsuunnitelmaa hyödyntäen
- opettaa, luoda oppimisympäristön ja valita opetusmenetelmät perustellusti oppilaiden monenlaisuus ja yhdenvertaisuus huomioiden
- hahmottaa oppilaan oppimisprosessin eri vaiheita ja soveltaa tätä tietämystään opetuksen eriyttämisessä ja arvioinnissa
- suunnitella ja toteuttaa opetusta oppilaiden laaja-alaista osaamista edistäen
- kokeilla, kehittää ja soveltaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja tutkivalla otteella
- toimia asiantuntijayhteisössä vuorovaikutteisesti oppilaiden oppimisen ja kasvun edistämisessä
- nähdä tutkiva opettajuus ammatillisen kasvunsa ja työhyvinvointinsa lähtökohtana narratiivista tutkimusotetta hyödyntäen
- analysoida opettajuutensa ja opettajan profession rakentumista sekä kasvatusnäkemyksensä perusteita yhteiskunnallisessa kontekstissa
- arvioida ja kehittää omia hyvinvoinnin edistämisen toimintatapoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tiedonalalähtöisen kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimisprojektin
- hyödyntää kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogista osaamistaan ja uskaltaa kokeilla omien vahvuuksiensa mukaista pedagogiikkaa

Content

OPPILAANTUNTEMUS: oppilaiden osallistaminen oppimisprosessiin
OPPIMISEN TUKI: pedagogiset asiakirjat luokanopettajan näkökulmasta sekä erityisopettajan kanssa tehtävässä yhteistyössä
OPPIMISILMAPIIRI: yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukeminen
OPPILASRYHMÄ: opettajan kokonaisvaltainen vastuu
OPETUKSEN SUUNNITTELU: opetus- ja työsuunnitelmaan pohjautuvat tavoitteelliset suunnitelmat
PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO: keskittyminen erityisesti matematiikka/SUK ja taito- ja taideaineet
OPETUKSEN TOTEUTUS: perusteltu opetuksen toteuttaminen
ARVIOINTI: oppimisprosessin rakentuminen - eriyttäminen ja arviointi
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: oppilaiden laaja-alaisen osaamisen edistäminen
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: tutkiva työote pedagogisten lähestymistapojen kokeilussa, kehittämisessä ja soveltamisessa
YHTEISOPETTAJUUS: asiantuntijayhteisössä toimiminen
TUTKIVA OPETTAJUUS: narratiivisen tutkimusotteen soveltaminen
REFLEKTOINTI: oman opettajuuden ja opettajan profession sekä kasvatusnäkemyksen rakentumisen reflektointi ja hyvinvointi opettajan työn kontekstissa
KESTÄVYYS- JA LUONTOKASVATUKSEN NÄKÖKULMA: projektioppiminen

Qualifications

Kasvatustieteen kandidaatin tutkinto sisältäen edeltävät ohjatut harjoittelut, pedagogiset seminaarit ja kaikki perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).

Assessment criteria, approved/failed

Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista lähtökohdistaan.

HYVÄKSYTTY: Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:

Hyvä vuorovaikutuskyky toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä
- neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.

Hyvät kognitiiviset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä. Opiskelija osaa
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.

Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa

TÄYDENNETTÄVÄ: Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä ja/tai ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.

HYLÄTTY: Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja osaamistavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.
Englanniksi

Materials

Koulun toimintaa ohjaavat suunnitelmat ja asiakirjat.


Go back to top of page