Siirry suoraan sisältöön

Syventävä harjoittelu, kestävyys- ja luontokasvatuksen painotus (7op)

Opintojakson tunnus: LKES3122V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
7 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Ulla Kemi
Outi Kyrö-Ämmälä
Tiia Ansas
Anne Onnela
Tuija Turunen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osallistaa oppijat oppimisprosessiin heidän elämismaailmansa huomioiden
- soveltaa, analysoida ja arvioida oppilaan kasvun ja oppimisen tuen tarpeita ja tukimuotoja opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- edistää oppimista ja yhteistyöskentelyä koko luokan toiminnan huomioiden
- ottaa kokonaisvaltaisen vastuun oppilaista, ryhmän yhteisöllisyydestä ja oppimisympäristöstä
- syventää pedagogisen sisältötiedon soveltamista suomen kielen ja kirjallisuuden tai matematiikan sekä taito- ja taideaineen opetuksessa
- syventää taitojaan laatia tavoitteellisia päivä- ja jaksosuunnitelmia opetussuunnitelmaa ja koulun työsuunnitelmaa hyödyntäen
- opettaa, luoda oppimisympäristön ja valita opetusmenetelmät perustellusti oppilaiden monenlaisuus ja yhdenvertaisuus huomioiden
- hahmottaa oppilaan oppimisprosessin eri vaiheita ja soveltaa tätä tietämystään opetuksen eriyttämisessä ja arvioinnissa
- suunnitella ja toteuttaa opetusta oppilaiden laaja-alaista osaamista edistäen
- kokeilla, kehittää ja soveltaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja tutkivalla otteella
- toimia asiantuntijayhteisössä vuorovaikutteisesti oppilaiden oppimisen ja kasvun edistämisessä
- nähdä tutkiva opettajuus ammatillisen kasvunsa ja työhyvinvointinsa lähtökohtana narratiivista tutkimusotetta hyödyntäen
- analysoida opettajuutensa ja opettajan profession rakentumista sekä kasvatusnäkemyksensä perusteita yhteiskunnallisessa kontekstissa
- arvioida ja kehittää omia hyvinvoinnin edistämisen toimintatapoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tiedonalalähtöisen kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimisprojektin
- hyödyntää kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogista osaamistaan ja uskaltaa kokeilla omien vahvuuksiensa mukaista pedagogiikkaa

Sisältö

OPPILAANTUNTEMUS: oppilaiden osallistaminen oppimisprosessiin
OPPIMISEN TUKI: pedagogiset asiakirjat luokanopettajan näkökulmasta sekä erityisopettajan kanssa tehtävässä yhteistyössä
OPPIMISILMAPIIRI: yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukeminen
OPPILASRYHMÄ: opettajan kokonaisvaltainen vastuu
OPETUKSEN SUUNNITTELU: opetus- ja työsuunnitelmaan pohjautuvat tavoitteelliset suunnitelmat
PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO: keskittyminen erityisesti matematiikka/SUK ja taito- ja taideaineet
OPETUKSEN TOTEUTUS: perusteltu opetuksen toteuttaminen
ARVIOINTI: oppimisprosessin rakentuminen - eriyttäminen ja arviointi
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: oppilaiden laaja-alaisen osaamisen edistäminen
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: tutkiva työote pedagogisten lähestymistapojen kokeilussa, kehittämisessä ja soveltamisessa
YHTEISOPETTAJUUS: asiantuntijayhteisössä toimiminen
TUTKIVA OPETTAJUUS: narratiivisen tutkimusotteen soveltaminen
REFLEKTOINTI: oman opettajuuden ja opettajan profession sekä kasvatusnäkemyksen rakentumisen reflektointi ja hyvinvointi opettajan työn kontekstissa
KESTÄVYYS- JA LUONTOKASVATUKSEN NÄKÖKULMA: projektioppiminen

Esitietovaatimukset

Kasvatustieteen kandidaatin tutkinto sisältäen edeltävät ohjatut harjoittelut, pedagogiset seminaarit ja kaikki perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista lähtökohdistaan.

HYVÄKSYTTY: Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:

Hyvä vuorovaikutuskyky toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä
- neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.

Hyvät kognitiiviset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä. Opiskelija osaa
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.

Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa

TÄYDENNETTÄVÄ: Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä ja/tai ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.

HYLÄTTY: Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja osaamistavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.
Englanniksi

Oppimateriaalit

Koulun toimintaa ohjaavat suunnitelmat ja asiakirjat.


Siirry alkuun