Pedagoginen seminaari II (2op)
Opintojakson tunnus: LKAS2102V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla perustellen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotoja ja ymmärtää tuen merkityksen luokanopettajan työssä
- laatia tiedekasvatusprojektin
- suunnitella, jäsentää ja aikatauluttaa useasta opetustapahtumasta muodostuvan oppimiskokonaisuuden yhteisopettajuutena
- suunnitella opetusta laaja-alaista osaamista edistäen
- nähdä arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia
- kuvailla fenomenografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa fenomenografiaa tutkivana opettajana
- työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä
- analysoida opintojaksolla ja ainedidaktisessa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään vertailevan reflektion tasolla
Sisältö
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajan näkökulmasta
- Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja osaamisen edistäminen
- Arviointi osana oppimisprosessia
- Tiedekasvatuksen perusteet ja monialainen oppimiskokonaisuus
- Fenomenografinen lähestymistapa ja perusolettamukset sekä analyysi opettajan työssä
Esitietovaatimukset
- LKAS1103 Orientoiva harjoittelu
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I
- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa LKAS2113 Ainedidaktisen harjoittelun kanssa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
Oppimateriaalit
Huusko, M. & Paloniemi. S. 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus 37(2), 162-173.
Katajisto, M. 2023. Voimat kehiin!: Yhdeksäsluokkalaisten ja opinto-ohjaajien kokemuksia vahvuusperustaisesta ohjauksesta. Lapin yliopisto.
Luostarinen, A. & Nieminen, J. H. 2019. Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus.
Marton, F. 1981. Phenomenography — Describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10(2), 177-200.
Marton, F., & Pong, W. Y. 2005. On the unit of description in phenomenography. Higher Education Research & Development, 24(4), 335-348.
Ouakrim-Soivio, N. & Rongas, A. 2021. Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja. PS-kustannus.
Perunka, S. (2015). “Tässä on hyvä syy ammatillisesti keskustella” Ohjaavien opettajien käsityksiä opetusharjoittelun ohjauksesta ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Lapin yliopisto.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 29h: Luentoja 16h ja pienryhmätyöskentelyä 13h
Itsenäistä ja yhteisöllistä työskentelyä: 25h
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman oppimiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Fenomenografian tehtävä
- Tiedekasvatusprojektin suunnittelu
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen