Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva kuva ja kasvatus (5op)

Opintojakson tunnus: UKUV0206V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- hahmottaa liikkuvan kuvan ilmaisun sekä teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa liikkuvan kuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa liikkuvan kuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää liikkuvan kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- käsikirjoittaa, dramatisoida, ohjata, kuvata, äänittää, valaista ja editoida liikkuvan kuvan teoksen
- arvioida ja arvottaa liikkuvan kuvan teosta
- tunnistaa liikkuvan kuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää liikkuvan kuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
- tunnistaa liikkuvan kuvan laaja- ja monialaiset mahdollisuudet kuvataidekasvatuksen / soveltavan taiteen käytännöissä
- tiedostaa liikkuvan kuvaan liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä

Sisältö

- liikkuvan kuvan historia, nykypäivä ja tulevaisuus: teknologian ja ilmaisun kehitys
- liikkuvan kuvan suhde mediaan ja taiteeseen
- liikkuvan kuvan lukutaidot
- liikkuvan kuvan logaalit ja globaalit merkitykset
- liikkuva kuva osana kuvataidekasvatusta / soveltavaa taidetta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: 





  • Bacon, Henry, 2005. Seitsemäs taide. Elokuva ja muut taiteet. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.

  • Bacon, Henry, 2004. Audiovisuaalisen kerronnan teoria. 2. painos. Helsinki: Suomen kirjallisuuden seura.

  • Bergala, Alain, 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.

  • Bordwell, David, Thompson, Kristin & Smith, Jeff, 2020. Film art. An Introduction. 12. painos. New York: McGraw-Hill Education.

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (2023). Elokuvakasvatusta koulun arkeen. Helsinki: KAVI. https://elokuvapolku.kavi.fi/

  • Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2005. Otos. Elävä kuva – Elävä ääni. 1. osa. Helsinki: LIKE.

    Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2008. Leikkaus. Elävä kuva – Elävä ääni. 2. osa. Helsinki: LIKE.

  • Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2010. Teos. Elävä kuva – Elävä ääni. 3. osa. Helsinki: LIKE.

  • Kiesiläinen, Ismo, 2015. Elokuvan kolme perusasiaa. Matkaopas elokuvaamisen ytimeen. Helsinki: Ismo Kiesiläinen.

  • Kovanen, Marjo & työryhmä, 2013. Elokuvakasvatuksen opas. Helsinki: Nemo.

    Nevala, Tommi, 2019. Tutkitaan. Koetaan. Tehdään. Elokuvakasvatuksen käsikirja. Oulu: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.

    Nummelin, Juri, 2005. Valkoinen hehku. Johdatus elokuvan historiaan. Tampere: Vastapaino.

  • Nummelin, J. (2015). Animaatioelokuvan lyhyt historia. Turku: Tarke.

    Raitaranta, Kirsi & Virtanen, Leena, 2011. Ruutia, räminää ja rakkautta. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.



Lisätiedot

Ajankohta: kevät
Kohderyhmä: 2. vuosikurssi

Toteutustavat

Luennot 14 h, harjoitukset 33 h, loppuseminaari 3 h, itsenäinen työskentely 75 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovaatimus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.

Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä -ja ympäristöjä.

Siirry alkuun