Liikkuva kuva ja kasvatus (5op)
Opintojakson tunnus: UKUV0206V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa liikkuvan kuvan ilmaisun sekä teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa liikkuvan kuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa liikkuvan kuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää liikkuvan kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- käsikirjoittaa, dramatisoida, ohjata, kuvata, äänittää, valaista ja editoida liikkuvan kuvan teoksen
- arvioida ja arvottaa liikkuvan kuvan teosta
- tunnistaa liikkuvan kuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää liikkuvan kuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
- tunnistaa liikkuvan kuvan laaja- ja monialaiset mahdollisuudet kuvataidekasvatuksen / soveltavan taiteen käytännöissä
- tiedostaa liikkuvan kuvaan liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä
Sisältö
- liikkuvan kuvan historia, nykypäivä ja tulevaisuus: teknologian ja ilmaisun kehitys
- liikkuvan kuvan suhde mediaan ja taiteeseen
- liikkuvan kuvan lukutaidot
- liikkuvan kuvan logaalit ja globaalit merkitykset
- liikkuva kuva osana kuvataidekasvatusta / soveltavaa taidetta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Bacon, Henry, 2005. Seitsemäs taide. Elokuva ja muut taiteet. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.
- Bacon, Henry, 2004. Audiovisuaalisen kerronnan teoria. 2. painos. Helsinki: Suomen kirjallisuuden seura.
- Bergala, Alain, 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.
- Bordwell, David, Thompson, Kristin & Smith, Jeff, 2020. Film art. An Introduction. 12. painos. New York: McGraw-Hill Education.
- Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (2023). Elokuvakasvatusta koulun arkeen. Helsinki: KAVI. https://elokuvapolku.kavi.fi/
- Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2005. Otos. Elävä kuva – Elävä ääni. 1. osa. Helsinki: LIKE.
Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2008. Leikkaus. Elävä kuva – Elävä ääni. 2. osa. Helsinki: LIKE. - Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2010. Teos. Elävä kuva – Elävä ääni. 3. osa. Helsinki: LIKE.
- Kiesiläinen, Ismo, 2015. Elokuvan kolme perusasiaa. Matkaopas elokuvaamisen ytimeen. Helsinki: Ismo Kiesiläinen.
- Kovanen, Marjo & työryhmä, 2013. Elokuvakasvatuksen opas. Helsinki: Nemo.
Nevala, Tommi, 2019. Tutkitaan. Koetaan. Tehdään. Elokuvakasvatuksen käsikirja. Oulu: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.
Nummelin, Juri, 2005. Valkoinen hehku. Johdatus elokuvan historiaan. Tampere: Vastapaino. - Nummelin, J. (2015). Animaatioelokuvan lyhyt historia. Turku: Tarke.
Raitaranta, Kirsi & Virtanen, Leena, 2011. Ruutia, räminää ja rakkautta. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.
Lisätiedot
Ajankohta: kevät
Kohderyhmä: 2. vuosikurssi
Toteutustavat
Luennot 14 h, harjoitukset 33 h, loppuseminaari 3 h, itsenäinen työskentely 75 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovaatimus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.
Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä -ja ympäristöjä.