Tekstiilityön sisältöalueet ja oppimisen ohjaaminen (7op)
Opintojakson tunnus: LAER2332V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 7 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- hallitsee ainedidaktiset ja pedagogiset lähtökohdat 1-6 luokkien tekstiilityön opetuksen suunnitteluun 
- tunnistaa tekstiilityön materiaaleja ja ymmärtää niiden muokkausmenetelmiä, käyttötarkoituksia, elinkaarta ja työtapoja sekä ymmärtää tuotteen elinkaari-ajattelun
- kykenee soveltamaan materiaalitietoutta käsityötuotteen suunnittelussa ja valmistuksessa
- hallitsee vaateompelun perusteita ja osaa käyttää ompeluteknologian käsitteitä sekä soveltaa niitä perusopetuksen vuosiluokille 1.-6. 
- osaa käsityömuotoilun perusteet pukeutumisen näkökulmasta
- osaa kuitu- ja lankateknologioiden sekä värjäyksen, kankaanpainon, huovutuksen, kirjonnan ja kudonnan perusteet
- osaa kokonaisvaltaisen ongelmanratkaisuprosessin materiaalien pinnan ja rakenteen suunnittelussa
- osaa yhdistellä erilaisia tekstiilityön menetelmiä omassa tuottamisen prosessissaan
- osaa käyttää erilaisia pinnan kuviointimenetelmiä ja ohjata pinnan kuvioinnin suunnittelua ja valmistusta monipuolisesti
- osaa käyttää ammattitaitoisesti tekstiilityön uusia teknologioita
                    
Sisältö
B_1: Kestävä kehitys, ekologisuus ja tuotteen elinkaari 
B_2: Ompeluteknologia II 
- Koneiden turvallinen ja tarkoituksenmukainen käyttö ompelussa
- Ompeluteknologian perusteet
- Yksinkertaiset kaavamuutokset ja niiden soveltaminen
- Materiaalituntemuksen kehittäminen
B_3: Ompeluteknologia III 
- Vuosiluokille 3-6 soveltuva ompeluteknologia
- Vaatteiden kaavoituksen vaiheet 
B_4: Pinta ja rakenne II 
-värjäyksen, kankaanpainon, huovutuksen, kirjonnan ja kudonnan perusteet
-kokonaisvaltainen ongelmanratkaisuprosessi materiaalien pinnan ja rakenteen suunnittelussa ja erilaisten tekstiilityön menetelmien yhdistely omassa tuottamisen prosessissa
B_5: Lankateknologia II 
-Erilaiset lankateknologiat
B_6: Uudet teknologiat ja laitteet 
- Produktin ideointi, suunnittelu ja toteutus hyödyntäen teknologiaa
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
•	Arviointikriteeri 1
Opiskelija ei osoita kiinnostusta opiskeluun ja hänellä on poissaoloja
Harjoitustyöt eivät vastaa tehtävänantoa tai eivät ole valmiita
Materiaalivalinnat eivät ole kestävän kehityksen mukaisia
Hän ei osoita osaavansa laatia opetusmateriaalia
•	Arviointikriteeri 2
Opiskelija osallistuu opetukseen
Opiskelija osaa laatia opetusmateriaalia
Opiskelija osaa hyödyntää eri materiaaleja tarkoituksenmukaisesti
Opiskelijan harjoitustyöt ovat valmiita
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteeri 3
Opiskelija osoittaa kiinnostuksensa opiskeluun.
Opiskelija osaa tuottaa opetusmateriaalia ja osaa laatia jakso-sekä tuntisuunnitelmia
Opiskelija ymmärtää erilaisten materiaalien lähtökohdat ja muokkausmahdollisuudet
Opiskelija osaa hyödyntää teknologiaa opetusmateriaalien valmistamisessa, opetuksen tukena ja harjoitustöissänsä. 
Harjoitustyöt ovat tarkoituksenmukaisia, monipuolisia ja laadukkaita
•	Arviointikriteeri 4  
Opiskelija osaa tuottaa opetusmateriaalia, erilaiset oppilaat huomioon ottaen, sekä laatia monipuolisia jakso- että tuntisuunnitelmia
Opiskelija osaa huomioida erilaisten materiaalien käyttömahdollisuudet ja niiden merkityksen ympäristölle
Opiskelijan harjoitustyöt ovat monipuolisia, laadukkaita ja viimeisteltyjä
Opiskelija kehittää itseään aktiivisesti
Opiskelija osaa hyödyntää teknologiaa innovatiivisesti opetusmateriaalien valmistamisessa, opetuksen tukena ja harjoitustöissänsä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
•	Arviointikriteeri 5  
Opiskelija osaa valmistaa laadukasta ja monipuolista opetusmateriaalia, myös digitaalisesti sekä etäopetus huomioiden
Opiskelija osaa ottaa ekologisuuden ja kestävän kehityksen huomioon valinnoissaan
Opiskelijan harjoitustyöt ovat laadukkaita, esteettisiä ja monimateriaalisia
Opiskelija on kiinnostunut kehittämään itseään ja oppiainetta
                    
Oppimateriaalit
Mentu, T., Mikkelä, T. & Paakkunainen, U. 2010. Printti ja pisto. Helsinki: Otava Koskennurmi-Sivonen, R. 2009. Neulonnan perusteet. Kotitalous- ja käsityötieteiden laitoksen työpapereita 3. Helsingin yliopisto. Verkkojulkaisuna: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/15524 Koskennurmi-Sivonen, R. 2009. Virkkauksen perusteet. Verkkojulkaisuna: http://www.helsinki.fi/~rkosken/virkkaus.pdf
Muu kurssilla ilmoitettava opetus- ja oppimateriaali (sähköisenä Moodlessa)
Toteutustavat
Luento sekä ohjatut ja soveltavat harjoitukset lähiopetuksena: yhteensä 70 h
Itsenäinen yksilötyöskentely ja työskentely pienryhmissä 119 h;
B_1: Kestävä kehitys, ekologisuus ja tuotteen elinkaari (luento 2h)
Kirjallinen tehtävä 2h
B_2: Ompeluteknologia II (20 h)
Harjoitukset 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely ja työskentely pienryhmissä 28 h
Kirjalliset tehtävät 4 h
B_3: Ompeluteknologia III (20 h)
Harjoitukset 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely ja työskentely pienryhmissä 28 h
Kirjalliset tehtävät 4 h
B_4: Pinta ja rakenne II (15 h)
Harjoitukset 15 h
Itsenäinen työskentely ja työskentely pienryhmissä 20 h
Kirjalliset tehtävät 4h
B_5: Lankateknologia II (8h)
Harjoitukset 8h
Itsenäinen työskentely ja työskentely pienryhmissä 14h
Kirjalliset tehtävät 3h
B_6: Uudet teknologiat ja laitteet (5h)
Harjoitukset 5h
Itsenäinen työskentely ja työskentely pienryhmissä 10h
kirjalliset tehtävät 2h
                    
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Oppimistehtävät (OT), 
- Karttuvan tiedon testit (KTT), 
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT) 
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
                    
