Käsityö monimateriaalisessa viitekehyksessä B (6op)
Opintojakson tunnus: LAER2332
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- ymmärtää käsityön materiaaleja ja työtapoja ekologisen, eettisen ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmasta. Ymmärtää tuotteen elinkaari-ajattelun.
- hallitsee ainedidaktiset ja pedagogiset lähtökohdat 1-6 luokkien käsityön opetuksen suunnitteluun (TS-painotus)
- osaa vaate ompelun perusteita ja osaa soveltaa niitä, erityisesti perusopetuksen vuosiluokille 1.-6. soveltuen
- osaa käyttää ompeluteknologian käsitteitä
- osaa kuitu- ja lankateknologioiden perusteita, erityisesti perusopetuksen vuosiluokille 1.-6. soveltuen
- osaa käyttää erilaisia pinnankuviointimenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa ohjata pinnan kuvioinnin suunnittelua ja valmistusta monipuolisesti
- ymmärtää materiaalien ominaisuuksia ja niiden erilaisia muokkausmahdollisuuksia
Sisältö
B_1: Kestävä kehitys, ekologisuus ja tuotteen elinkaari (luento 2h)
B_2: Pinta ja tekstuuri sekä värjäysteknologia II (25 h)
B_3: Ompeluteknologia II (25 h)
B_4: Lankateknologia II (8h)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen
Opiskelija osaa laatia opetusmateriaalia
Opiskelija osaa hyödyntää eri materiaaleja tarkoituksenmukaisesti
Opiskelijan harjoitustyöt ovat valmiita
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tuottaa opetusmateriaalia, erilaiset oppilaat huomioiden
Opiskelija osaa laatia lukuvuosisuunnitelman ja jakso- sekä tuntisuunnitelmia
Opiskelija osaa huomioida erilaisten materiaalien käyttömahdollisuudet ja niiden merkityksen ympäristölle
Opiskelijan harjoitustyöt ovat monipuolisia ja laadukkaita
Opiskelija kehittää itseään aktiivisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa valmistaa laadukasta ja monipuolista opetusmateriaalia, myös digitaalisesti sekä etäopetus huomioiden
Opiskelija osaa laatia tasokkaan ja monipuolisen lukuvuosisuunnitelman käsityöhön, oppilaan tarpeet huomioiden
Opiskelija osaa ottaa ekologisuuden ja kestävän kehityksen huomioon valinnoissaan
Opiskelijan harjoitustyöt ovat laadukkaita, esteettisiä ja monimateriaalisia
Opiskelija on kiinnostunut kehittämään itseään ja oppiainetta
Oppimateriaalit
Mentu, T., Mikkelä, T. & Paakkunainen, U. 2010. Printti ja pisto. Helsinki: Otava
Koskennurmi-Sivonen, R. 2009. Neulonnan perusteet. Kotitalous- ja käsityötieteiden laitoksen työpapereita 3. Helsingin yliopisto. Verkkojulkaisuna: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/15524
Koskennurmi-Sivonen, R. 2009. Virkkauksen perusteet. Verkkojulkaisuna: http://www.helsinki.fi/~rkosken/virkkaus.pdf
Muu kurssilla ilmoitettava opetus- ja oppimateriaali (sähköisenä Moodlessa)
Toteutustavat
Luento-opetus 2 h
Ohjatut ja soveltavat harjoitukset 58 h
Itsenäinen työskentely 72h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Oppimistehtävät (OT),
- Karttuvan tiedon testit (KTT),
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)