Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöt ja niiden suunnittelu (5op)

Opintojakson tunnus: KKPEDA01

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Hanna Vuojärvi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää mitä on suunnitteluosaaminen ja ymmärtää sen merkityksen kasvatus-, koulutus- ja opetusalalla
- tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia lähtökohtia
- tuntee oppimisympäristöjen suunnittelun ulottuvuuksia ja vaiheita
- osaa suunnitella oppimisympäristöjen kokonaisuuden, joka rakentuu oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille ja menetelmille; opetussuunnitelmille ja muille ohjaaville asiakirjoille; sekä
- digitaalisen teknologian ja median tarjoamille mahdollisuuksille

Sisältö

- suunnitteluosaaminen
- oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettiset lähtökohdat
- suunnittelun lähtökohdat, ulottuvuudet sekä vaiheet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

hylätty: Suunnitelma ei osoita suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristö-jen kokonaisuus ei rakennu oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, eikä ohjaaville asiakirjoil-le. Suunniteltuun kokonaisuuteen ei ole juurikaan sisällytetty digitaalista tekno-logiaa ja medioita, eikä sitä ole pohdittu oman työn tekemisen näkökulmasta. Vertaisarviointi on tekemättä.

1: Suunnitelma osoittaa välttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimis-ympäristöjen kokonaisuus rakentuu hyvin ohuesti oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti perusteltua. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta ja vertaisarviointi jäävät välttävälle tasolle.

2: Suunnitelma osoittaa tyydyttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppi-misympäristöjen kokonaisuus rakentuu jossain määrin oppimisympäristöajatte-lulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta ja vertaisarviointi eivät yllä hyvälle tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Suunnitelma osoittaa hyvää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympä-ristöjen kokonaisuus rakentuu verrattain moniulotteiselle oppimisympäristö-ajattelulle sekä verrattain osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta on moninäkökulmaista ja vertaisarviointi on toteutettu hyvin.

4: Suunnitelma osoittaa kiitettävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimis-ympäristöjen kokonaisuus rakentuu moniulotteiselle oppimisympäristöajatte-lulle sekä osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oi-valtavaa. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta on moninäkökulmaista ja se yltää myös kriittiselle ja kehittävälle tasolle. Vertaisarviointi on toteutettu kehit-tävällä otteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Suunnitelma osoittaa erinomaista suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppi-misympäristöjen kokonaisuus rakentuu poikkeuksellisen moniulotteiselle ja luovalle oppimisympäristöajattelulle sekä erittäin osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuu-teen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta on moninäkökulmaista, perustellusti kriittistä sekä kehittävää. Ver-taisarviointi on toteutettu poikkeuksellisen hyvällä ja kehittävällä otteella.

Lisätiedot

Opintojakson aloitusluentojen ja verkkoluentojen osalta opetus linkittyy KKAS1118-opintojakson toteutukseen.

Siirry alkuun