Oppimisympäristöt ja niiden suunnittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: KKPEDA01-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 31.07.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2023 - 31.07.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää mitä on suunnitteluosaaminen ja ymmärtää sen merkityksen kasvatus-, koulutus- ja opetusalalla
- tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia lähtökohtia
- tuntee oppimisympäristöjen suunnittelun ulottuvuuksia ja vaiheita
- osaa suunnitella oppimisympäristöjen kokonaisuuden, joka rakentuu oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille ja menetelmille; opetussuunnitelmille ja muille ohjaaville asiakirjoille; sekä
- digitaalisen teknologian ja median tarjoamille mahdollisuuksille
Toteutustavat
Kurssi on mahdollista suorittaa kokonaan verkkovälitteisesti. Kurssin oppi-misalustana toimii Moodle.
- aloitusluento (lähiopetus) 4 h
- verkkoluennot 12 h
- verkon kautta ohjattua itsenäistä opiskelua 119 h
Suoritustavat
- yksilötehtävänä tuotettava kirjallinen oppimisympäristön suunnitelma, joka kiinnittyy omalla opetusvastuulla olevaan opintojaksoon, opintojen osaan tai vastaavaan. Suunnitelma sisältää oppimisympäristön reflektion myös opettajan työn tekemisen ja työympäristön näkökulmasta.
- toisen opiskelijan tuottaman suunnitelman vertaisarviointi
Sisältö
- suunnitteluosaaminen
- oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettiset lähtökohdat
- suunnittelun lähtökohdat, ulottuvuudet sekä vaiheet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
hylätty: Suunnitelma ei osoita suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristö-jen kokonaisuus ei rakennu oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, eikä ohjaaville asiakirjoil-le. Suunniteltuun kokonaisuuteen ei ole juurikaan sisällytetty digitaalista tekno-logiaa ja medioita, eikä sitä ole pohdittu oman työn tekemisen näkökulmasta. Vertaisarviointi on tekemättä.
1: Suunnitelma osoittaa välttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimis-ympäristöjen kokonaisuus rakentuu hyvin ohuesti oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti perusteltua. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta ja vertaisarviointi jäävät välttävälle tasolle.
2: Suunnitelma osoittaa tyydyttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppi-misympäristöjen kokonaisuus rakentuu jossain määrin oppimisympäristöajatte-lulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta ja vertaisarviointi eivät yllä hyvälle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Suunnitelma osoittaa hyvää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympä-ristöjen kokonaisuus rakentuu verrattain moniulotteiselle oppimisympäristö-ajattelulle sekä verrattain osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta on moninäkökulmaista ja vertaisarviointi on toteutettu hyvin.
4: Suunnitelma osoittaa kiitettävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimis-ympäristöjen kokonaisuus rakentuu moniulotteiselle oppimisympäristöajatte-lulle sekä osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oi-valtavaa. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta on moninäkökulmaista ja se yltää myös kriittiselle ja kehittävälle tasolle. Vertaisarviointi on toteutettu kehit-tävällä otteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Suunnitelma osoittaa erinomaista suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppi-misympäristöjen kokonaisuus rakentuu poikkeuksellisen moniulotteiselle ja luovalle oppimisympäristöajattelulle sekä erittäin osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuu-teen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Oman työn näkökulmasta tehty pohdinta on moninäkökulmaista, perustellusti kriittistä sekä kehittävää. Ver-taisarviointi on toteutettu poikkeuksellisen hyvällä ja kehittävällä otteella.