Konseptimuotoilun perusteet (3op)
Opintojakson tunnus: MMUO1119Q10070
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määrittää konseptimuotoilun ja sen prosessin periaatteet
- soveltaa eri tiedonhaku- ja ideointimenetelmiä, sekä kevyttä idean testausta konseptimuotoiluprosessin yhteydessä
- perustella tekemiään ratkaisuja konseptin esittämisen tapoja hyödyntäen
Sisältö
Konseptimuotoilun perusteet. Opetellaan eri menetelmien avulla tiedonhakua ja ideointia sekä tuotteen muotoilullisten ratkaisuiden tekoa, perustelua ja valintaa. Konseptin esittämisen tavat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1/5: VÄLTTÄVÄ. Opiskelija osallistuu välttävästi luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn. Opiskelija suorittaa välttävästi hänelle kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija ei osoita aktiivisuutta luennoilla eikä ota aktiivisesti osaa projektityöhön. Hän osallistuu alle puoleen sovituista projektitapaamisiin ryhmän kanssa eikä edistä projektityötä tasapuolisesti muiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu välttävästi projektityön lopputuotosten tekoon tai projektin esittelyyn. Opiskelijan raportoinnista ei käy ilmi opiskelijan oppimisprosessi.
5-1/ uusittava
0/5: HYLÄTTY. Opiskelija on hylätty. Opiskelija ei osallistu luentotyöskentelyyn eikä projektityöhön. Opiskelija ei myöskään suorita hänelle kurssilla annettuja tehtäviä eikä osoita aktiivisuutta. Hän ei edistä projektityötä ryhmässä eikä osallistu sovittuihin projektitapaamisiin. Opiskelija ei osallistu myöskään lopputuotosten esittelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3/5: HYVÄ. Opiskelija osallistuu luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn ja osoittaa myös motivoituneisuutta. Hän tuo omaa osaamistaan ryhmän työhön ja ottaa osaa työskentelyyn. Opiskelija suorittaa hyvin hänelle kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta luennoilla sekä projektityössä. Hän osallistuu sovittuihin projektitapaamisiin ryhmän kanssa ja tekee töitä projektin edistämiseksi osoittaen vastuullisuutta. Opiskelija osoittaa myös kiinnostuneisuutta toimia palvelumuotoilun projektissa ja tuo omaa oppimisprosessiaan hyvin esille raportoinneissa. Opiskelija osoittaa oppineisuuttaan hyödyntäen erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä projektityön aikana.
4/5: KIITETTÄVÄ. Opiskelija osallistuu aktiivisesti luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn ja osoittaa motivoituneisuutta. Hän tuo omaa osaamistaan ryhmän työhön ja ottaa osaa työskentelyyn. Opiskelija suorittaa kiitettävästi hänelle kurssilla annetut tehtävät. Hän osallistuu kiitettävästi sovittuihin projektitapaamisiin ryhmän kanssa ja tekee töitä projektin edistämiseksi osoittaen kiitettävästi vastuullisuutta. Opiskelija osoittaa myös kiinnostuneisuutta toimia palvelumuotoilun projektissa ja tuo omaa oppimisprosessiaan kiitettävästi reflektoiden esille raportoinneissa. Opiskelija osoittaa oppineisuuttaan hyödyntäen kiitettävästi erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä projektityön aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5/5: ERINOMAINEN. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn sekä on hyvin motivoitunut. Hän tuo omaa osaamistaan erinomaisesti ryhmän työhön ja ottaa osaa työskentelyyn. Opiskelija suorittaa erinomaisesti hänelle kurssilla annetut tehtävät. Hän osallistuu kiitettävästi sovittuihin projektitapaamisiin ryhmän kanssa ja tekee paljon töitä projektin edistämiseksi osoittaen vastuullisuutta. Opiskelija osoittaa myös kiinnostuneisuutta toimia palvelumuotoilun projektissa ja tuo omaa oppimisprosessiaan erinomaisesti reflektoiden esille raportoinneissa. Opiskelija osoittaa oppineisuuttaan hyödyntäen eri työvaiheissa niihin soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä erinomaisesti projektityön aikana.
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
Keinonen, Turkka ja Jääskö, Vesa (2004) Tuotekonseptointi Tiedonhakua
Miettinen, Satu (Toim.) (2021) Muotoilun avaimet
Toteutustavat
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia 30 h sekä itsenäistä työskentelyä 51 h.
Suoritustavat
Luennoille osallistuminen sekä hyväksyttävästi suoritetut harjoitukset ja tehtävät, sekä ryhmätyöskentely.