Siirry suoraan sisältöön

Konseptimuotoilun perusteet (3op)

Toteutuksen tunnus: MMUO1119-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 07.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TTK perustoiminta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Miettinen
Niilo Alfthan
Ryhmät
TM1
Muotoilun 1. vuosikurssi
Opintojakso
MMUO1119Q10070

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määrittää konseptimuotoilun ja sen prosessin periaatteet
- soveltaa eri tiedonhaku- ja ideointimenetelmiä, sekä kevyttä idean testausta konseptimuotoiluprosessin yhteydessä
- perustella tekemiään ratkaisuja konseptin esittämisen tapoja hyödyntäen

Toteutustavat

Luentoja ja ohjattuja harjoituksia 30 h sekä itsenäistä työskentelyä 51 h.

Suoritustavat

Luennoille osallistuminen sekä hyväksyttävästi suoritetut harjoitukset ja tehtävät, sekä ryhmätyöskentely.

Sisältö

Konseptimuotoilun perusteet. Opetellaan eri menetelmien avulla tiedonhakua ja ideointia sekä tuotteen muotoilullisten ratkaisuiden tekoa, perustelua ja valintaa. Konseptin esittämisen tavat.

Oppimateriaalit

Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista Keinonen, Turkka ja Jääskö, Vesa (2004) Tuotekonseptointi Tiedonhakua


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1/5: VÄLTTÄVÄ. Opiskelija osallistuu välttävästi luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn. Opiskelija suorittaa välttävästi hänelle kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija ei osoita aktiivisuutta luennoilla eikä ota aktiivisesti osaa projektityöhön. Hän osallistuu alle puoleen sovituista projektitapaamisiin ryhmän kanssa eikä edistä projektityötä tasapuolisesti muiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu välttävästi projektityön lopputuotosten tekoon tai projektin esittelyyn. Opiskelijan raportoinnista ei käy ilmi opiskelijan oppimisprosessi.
5-1/ uusittava
0/5: HYLÄTTY. Opiskelija on hylätty. Opiskelija ei osallistu luentotyöskentelyyn eikä projektityöhön. Opiskelija ei myöskään suorita hänelle kurssilla annettuja tehtäviä eikä osoita aktiivisuutta. Hän ei edistä projektityötä ryhmässä eikä osallistu sovittuihin projektitapaamisiin. Opiskelija ei osallistu myöskään lopputuotosten esittelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3/5: HYVÄ. Opiskelija osallistuu luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn ja osoittaa myös motivoituneisuutta. Hän tuo omaa osaamistaan ryhmän työhön ja ottaa osaa työskentelyyn. Opiskelija suorittaa hyvin hänelle kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta luennoilla sekä projektityössä. Hän osallistuu sovittuihin projektitapaamisiin ryhmän kanssa ja tekee töitä projektin edistämiseksi osoittaen vastuullisuutta. Opiskelija osoittaa myös kiinnostuneisuutta toimia palvelumuotoilun projektissa ja tuo omaa oppimisprosessiaan hyvin esille raportoinneissa. Opiskelija osoittaa oppineisuuttaan hyödyntäen erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä projektityön aikana.

4/5: KIITETTÄVÄ. Opiskelija osallistuu aktiivisesti luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn ja osoittaa motivoituneisuutta. Hän tuo omaa osaamistaan ryhmän työhön ja ottaa osaa työskentelyyn. Opiskelija suorittaa kiitettävästi hänelle kurssilla annetut tehtävät. Hän osallistuu kiitettävästi sovittuihin projektitapaamisiin ryhmän kanssa ja tekee töitä projektin edistämiseksi osoittaen kiitettävästi vastuullisuutta. Opiskelija osoittaa myös kiinnostuneisuutta toimia palvelumuotoilun projektissa ja tuo omaa oppimisprosessiaan kiitettävästi reflektoiden esille raportoinneissa. Opiskelija osoittaa oppineisuuttaan hyödyntäen kiitettävästi erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä projektityön aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5/5: ERINOMAINEN. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti luentotyöskentelyyn ja projektityöskentelyyn sekä on hyvin motivoitunut. Hän tuo omaa osaamistaan erinomaisesti ryhmän työhön ja ottaa osaa työskentelyyn. Opiskelija suorittaa erinomaisesti hänelle kurssilla annetut tehtävät. Hän osallistuu kiitettävästi sovittuihin projektitapaamisiin ryhmän kanssa ja tekee paljon töitä projektin edistämiseksi osoittaen vastuullisuutta. Opiskelija osoittaa myös kiinnostuneisuutta toimia palvelumuotoilun projektissa ja tuo omaa oppimisprosessiaan erinomaisesti reflektoiden esille raportoinneissa. Opiskelija osoittaa oppineisuuttaan hyödyntäen eri työvaiheissa niihin soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä erinomaisesti projektityön aikana.

Siirry alkuun