Pelisuunnittelu ja tuotanto (5op)
Opintojakson tunnus: ANPE1301
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa pelillisyyden ilmenemismuotoja ja sovellusalueita. Hän tuntee pelisuunnittelun periaatteet ja osaa suunnitella pelillisiä sovellutuksia ja elämyksiä sekä perustella suunnittelupäätöksensä. Hän ymmärtää pelisuunnittelun merkityksen pelituotannoissa. Hänellä on edellytykset hyödyntää omaa ilmaisuaan ja osaamisalueettaan pelisuunnittelussa, sekä pystyy toimimaan koulutustaan vastaavassa roolissa pelillistä tuotantoa toteuttavassa tiimissä. Opiskelija osaa luoda erilaisia pelituotannossa tarvittavia dokumentteja (konseptisuunnitelma, pelisuunnitelma, tekninen suunnitelma ja testaussuunnitelma).
Sisältö
Tutustutetaan opiskelija pelillisyyden ja pelisuunnittelun perusteisiin sekä pelituotantoon. Käydään läpi pelisuunnittelun perusteita: pelimekaniikka, -dynamiikka, -estetiikka. Tehdään pieniä harjoituksia sekä toteutetaan itse suunniteltu pelin tai muun pelillisen sovelluksen prototyyppi. Pelikenttäsuunnittelu ja pelikäsikirjoittaminen. Pelituotannon työkalut, käytännöt ja prosessit.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5-1/uusittava
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology (Edited by Katie Salen and Eric Zimmerman 2005); Adams, Ernest W: Fundamentals of Game Design (2009) Juul, Jesper: A Casual Revolution : Reinventing Video Games and Their Players (2009) Manninen, Tony: Pelisuunnittelijan käsikirja : ideasta eteenpäin (2007)
Toteutustavat
Luentoja, esimerkkejä ja harjoituksia 36 h, itsenäistä työskentelyä 99 h.
Suoritustavat
Osallistuminen luennoille ja harjoituksiin sekä työpajaan ja siinä tehtävään tuotantoon. Oman työn ja oppimisen kirjallinen reflektointi.