Lapland UAS Master School, autumn 2021: Leadership and Development of Health Care Services
Code: LAMS21S
- Degree title
- Master of Health Care
- Master of Health Care
- Master of Business Administration
- Master of Sports Studies
- Bachelor of Natural Resources
- Master of Natural Resources
- Master of Social Services
- Master of Hospitality Management
- Master of Health Care
- Master of Social Services and Health Care
- Master of Engineering
- Credits
- 90 ects
- Duration
- 1.5 years (90 cr)
- Start semester
- Autumn 2021
- Teaching language
- Finnish
- English
Descriptions
Lapin AMK Master School -KOULUTUSTEN KUVAUS
YAMK-koulutukset ovat joko monialaisia osaamista monipuolistavia ja laaja-alaistavia koulutuksia tai alan osaamista syventäviä koulutuksia, joilla on vahva yhteys asiantuntijatyössä tarvittavaan erityisosaamiseen ja työelämää uudistavaan TKI-toimintaan.
Monialaisissa koulutuksissa on keskeistä uuden tiedon tuottaminen sekä osaamisen jakaminen ja hyödyntäminen työelämän kehittämisessä, vahva tulevaisuusorientaatio sekä innovointihalu ja -kyky. Kehittämishankkeiden suunnittelu ja toteuttaminen eri alojen rajapinnoilla ja verkostoissa tuottaa uusia innovaatioita ja moniammatillisen toiminnan osaamista.
Syventävä YAMK-koulutus puolestaan kartuttaa omaan alaan liittyvää tietoa kriittisesti ja antaa valmiuksia välittää osaamista omaan organisaatioon ja sen ulkopuolelle. Koulutuksessa korostuvat asiantuntijuus alaan kuuluvan uuden tiedon tuottamiseen, käytäntöön soveltamiseen sekä syntyneen kehityspanoksen vaikutusten arviointiin littyvä osaaminen Syventävien erityisosaamisalueiden valinnat perustuvat tarkkaan harkittuun profilointiin sekä vahvaan TKI-yhteyteen.
Tutkintosi laajus on 60 op, kun taustatutkintosi laajuus on 240 op tai 90 op, kun taustatutkintosi laajuus on 210 op.
KOULUTUSTEN SISÄLTÖ JA RAKENNE
Koulutukset rakentuvat 1) Tutkimus- ja kehittämisosaamisen, 2) Ydinosaamisen ja 3) Profiloivan osaamisen opintojaksoista.
Koulutukset sisältävät seuraavat kaikille YAMK-koulutuksille yhteiset tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksot, yht. 40 op:
•Osaamisen johtaminen 5 op
•Työelämän kehittämismenetelmät 5 op
•Opinnäytetyö 30 op
Koulutuksiin sisältyy lisäksi 15-20 op koulutuskohtaisia ydinosaamisen opintoja, joista valitset vähintään 15 op
Profiloivan osaamisen opintojaksot voit valita yhteisestä monialaisesta Lapin AMK Master School-tarjonnasta. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden rakentaa osaamistarpeitasi vastaavan ja urapolkuasi parhaiten tukevan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (eHOPS). Tarjonnassa on sekä suomenkielisiä että englanninkielisiä profiloivia opintoja muun muassa seuraavista kokonaisuuksista: kehittämisosaaminen, johtamisosaaminen, digitalisaatioon liittyvä osaaminen sekä yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen. Profiloivaan osaamiseen voit valita myös muissa korkeakouluissa tarjolla olevia ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja (EQF7) tai esimerkiksi valtakunnallisen CampusOnlinen YAMK-tasoisia verkko-opintoja.
Development
KOULUTUSTEN SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutukset rakentuvat 1) Tutkimus- ja kehittämisosaamisen, 2) Ydinosaamisen ja 3) Profiloivan osaamisen opintojaksoista.
Kaikkien koulutusten toteutus tapahtuu vahvasti verkko-oppimisympäristöä hyödyntäen. Osa koulutuksista tapahtuu pääsääntöisesti virtuaalikampuksella (verkko-opinnot), osassa voi olla joitakin lähiopetuspäiviä kampuksella (monimuoto-opinnot). Opiskelussa hyödynnetään projektioppimista ja opintojaksoja kytketään olemassa oleviin hankkeisiin sekä työelämästä nouseviin tehtäviin. Opintojaksoilla hyödynnetään Lapin ammattikorkeakoulussa käynnissä olevia kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita.
Opiskelua ohjaavat koulutusten vastuuyliopettajat ja eri opintojaksojen opettajat. Opintojen aikana opiskelija saa myös vertaistukea ja -arvioita opiskelijaryhmältä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (eHOPS), jonka laatimiseen saat ohjausta opinto-ohjaajalta ja ryhmäsi vastuuyliopettajalta.
KUORMITTAVUUS
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
OPINNÄYTETYÖ
Opinnäytetyön avulla uudistetaan työelämää ja tehdään aluekehitystyötä tuottamalla uutta tietoa sekä kehittämällä ratkaisu- ja toimintamalleja tai palveluita työelämän ja henkilökohtaisen osaamisen tarpeisiin. Tutkinnon keskeisen osan muodostaa ammatillinen opinnäytetyö, kehittämistehtävä. Se perustuu työelämään liittyvän tutkimuksellisen kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Se voi olla myös monialainen. Opinnäytetyö on koko koulutuksen kestävä prosessi, jonka aikana verkostoidutaan ja kehitetään asiantuntijuutta työelämän asiantuntijoiden ja muiden opiskelijoiden kanssa.
KANSAINVÄLISYYS
Lapin korkeakoulukonsernin (LUC) strategian mukaan kansalliset ja kansainväliset osaamisen verkostot edistävät strategisten tavoitteiden saavuttamista. Koulutuksessa tehdään yhteistyötä kansainvälisten korkeakoulujen kanssa siten, että eri opintojaksojen toteutuksissa on yhteisiä osuuksia muiden korkeakoulujen kanssa, esimerkiksi työpajoina, jolloin osa opetuksesta tapahtuu englanninkielellä. Voit myös tehdä opinnäytetyösi kansainväliseen hankkeeseen. Voit lisäksi kehittää kansainvälisyyttäsi valitsemalla englanninkielisiä opintoja Lapin ammattikorkeakoulun ylemmän korkeakoulututkinnon tai Campusonlinen tarjonnasta tai osallistumalla ulkomaanvaihtoon.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Ongelmaperustainen oppimisnäkemys tarkoittaa niitä asioita, joilla oppimista jäsennetään ja organisoidaan (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ongelmaperustainen sykli/vaihemalli, ongelmaperustainen projektioppiminen tai niiden yhdistelmä). Kaikissa oppimisen organisoinnin tavoissa lähtökohtana ovat työelämän ongelmat ja työelämäläheinen toteutus.
Opiskelun eri vaiheissa tapahtuvan arviointi muodostaa johdonmukainen kokonaisuus, joka tukee koulutuksen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista. Arviointia toteutetaan kolmikantaperiaatteella (opiskelija, työelämänedustaja/ohjaaja, opettaja). Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute. Arviointiperusteiden, menetelmien ja kriteerien lähtökohtana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa.
Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).
HANKITTU OSAAMINEN JA HYVÄKSILUKEMINEN
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.
Further information
EUROOPPALAINEN JA KANSALLINEN TUTKINTOJEN VIITEKEHYS
Eurooppalainen tutkintojen viitekehys European Qualifications Framework (EQF) on yhteinen eurooppalainen malli osaamisen kuvaamiseen. Se helpottaa eri maiden kansallisten koulutus- ja tutkintojärjestelmien keskinäistä vertailua. Viitekehyksessä on kahdeksan vaativuustasoa.
Suomen tutkintojen ja muun osaamisen viitekehys ( NQF) perustuu Euroopan parlamentin esitykseen eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) perustamisesta elinikäisen oppimisen edistämiseksi. Se on yhdenmukainen myös eurooppalaisen korkeakoulututkintojen viitekehyksen (European Higher Education Area (EHEA) qualifications framework) kanssa. Viitekehys kuvaa koulutusjärjestelmään kuuluvat tutkinnot, oppimäärät ja muut laajat osaamiskokonaisuudet, jotka on sijoitettu kahdeksalle tasolle niiden edellyttämän osaamisen perusteella. Kansallisesta tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä säädetään laissa (93/2017) ja valtioneuvoston asetuksessa (120/2017).
Tasolle 7 asettuvat ylemmät korkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutukset, joiden kohderyhmänä ovat ylemmän korkeakoulututkinnon tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet.
Objective
KOULUTUSTEN TAVOITTEET
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on ammattikorkekouluasetuksen (18.12.2014/1129) pykälän 5 mukaan, että tutkinnon suorittaneella on
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN
Lapin YAMKin opetussuunnitelmassa otetaan huomioon Lapin korkeakoulukonsernin (LUC) strategiset valinnat, joita ovat globaali arktinen vastuu, kestävä matkailu sekä tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta. Strategiset valinnat huomioidaan tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ydinosaamisen että profiloivan osaamisen opintojaksoissa. Tämä voi tapahtua joko sisältö- tai menetelmävalintoina ja tulee näkyviäksi opintojakson osaamistavoitteissa. Jokainen koulutus edistää yhden tai useamman strategisen valinnan toteutumista.
Kaikkiin YAMK-koulutuksiin liittyvät seuraavat yleiset työelämäkompetenssit: eettinen osaaminen, innovaatio-osaaminen, kansainvälisyysosaaminen, oppimisen taidot, työelämä osaaminen ja työyhteisöosaaminen. Lisäksi jokaisella koulutuksella on 1-2 koulutuskohtaista kompetenssia, joihin kiteytyy koulutuksen ydinosaaminen. Koulutusten tuottamat osaamiset on kuvattu opinto-oppaassa. Niiden huomioonottaminen ja arviointi opintojaksoilla löytyy opetussuunnitelman kompetenssimatriisista.
- Development of Social Services in the Digital Age
- Digital Health Services and Health Promotion
- Expertise in Exercise and Sports Coaching
- Innovative Management of Tourism Services
- Leadership and Development of Health Care Services
- Master Programme in Digital Business Management
- Service Management in Digital Era
- Specialization in Knowledge-Based Management
- Sustainable Business Activities and Entrepreneurship
- Sustainable Production Development
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2021-2022 | 2022-2023 | Autumn 2021 | Spring 2022 | Autumn 2022 | 1. / 2021 | 2. / 2022 | 3. / 2022 | 1. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDILMS |
CORE COMPETENCE
(Choose ects: 20) |
15 - 20 | |||||||||
TEJMOD21 |
Leadership and Development of Health Care Services
(Choose ects: 20) |
20 | |||||||||
YAMK035 | Development of Customeroriented Health Services | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
799Y9KOJ | Human Resource Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK033 | Participatory Strategic Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK034 | Health and Economy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
PROLMS |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 35) |
0 - 35 | |||||||||
YVAPMOD21 |
Free-choice Electives
(Choose ects: 35) |
0 - 35 | |||||||||
JOOMOD21 |
Management Competence
(Choose 0) |
0 | |||||||||
R301YH21OJ | Proactive Leadership | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
799Y9KOJ | Human Resource Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK072 | Inclusion Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R31YL25OJ | R&D Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
T301DY42OJ | Project Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK067 | Leadership and Developing Work Community | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
799Y9LOJ | Networking Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R301YH22OJ | Responsibly Sustainable Leadership | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R301YH12OJ | Communicative Leadership | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
KEOMOD21 |
Development Competence
(Choose 0) |
0 | |||||||||
R301YH15OJ | Autonomy and Renewal in Teamwork | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK003 | Creation of Sustainable Future | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK060 | Design Thinking and Creativity | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R31YL32OJ | Multi-Cultural Change Communication | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R31YL21OJ | Strategic Human Resource Management | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Y9992AOJ | Changing Northern Operating Environment | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R301YH17OJ | Innovating and Redesigning Services | 5 | |||||||||
YAMK093 | Writing as an Expert | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
DAOMOD21 |
Competence in Digital Age
(Choose 0) |
0 | |||||||||
R301YH13OJ | Digital Platform Economy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK083 | Digital Platforms | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R599Y32 | Ethics and responsibility in knowledge management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK068 | Remote work and virtual leadership | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R301YH18OJ | Networking in International Environment | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R599Y30 | The Basics of Knowledge-Based Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R599Y33 | Utilization of information in business and decision making | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK002 | Transformative Technologies for Future | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R599Y35 | Intelligent data analytics and intelligent environments | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
LOYMOD21 |
Business Competence and Entrepreneurship
(Choose 0) |
0 | |||||||||
YAMK090 | Business Design Project | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||
YAMK081 | Digital Customer Experience Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK089 | Digital Brand Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK074 | Financial and Performance Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R31YL22OJ | Strategic Financial Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R301YH20OJ | Effective Entrepreneurship | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R31YL24OJ | Business Process Quality Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
R301YH16OJ | Reputation and Networking Service Economy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
STOMOD21 |
Competence in Social, Health and Sport Fields
(Choose 0) |
0 | |||||||||
799Y9DOJ | Quality and Management in Social and Health Care | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
799Y8HOJ | Competence of Evidence based Activity | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
799Y8IOJ | Management of Evidence based Activity | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
799Y11DOJ | Artificial Intelligence Data Analytics in Healthcare and Wellfare Sectors | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK053 | Management of welfare services | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
TUTKLMS |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose ects: 10) |
10 | |||||||||
YAMK087 | Leading Knowledge and Networks | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
YAMK088 | Business Research and Development Methods | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Y9992COJ | Development Methodologies of Working Life | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Y9992BOJ | Knowledge Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
OPLMS |
Master's Thesis
(Choose all ) |
30 | |||||||||
YAMK063 | Planning Phase of the Master´s Thesis | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||
YAMK064 | Execution Phase of the Master´s Thesis | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||
YAMK065 | Finalising Phase of the Master´s Thesis | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||
Total | 90 | 185 | 80 | 67.5 | 117.5 | 80 | 67.5 | 97.5 | 20 | 80 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Todistusjäsentely - YAMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti.
Kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys (YAMK)
Kestävän liiketoiminnan koulutuskohtaiset kompetenssit
Terveyspalveluiden johtaminen & kehittäminen
Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittämisen koulutuksen kompetenssit
Kestävän tuotannon kehittäminen (YAMK)
Kestävän tuotannon kehittämisen koulutuksen kompetenssit
Innovatiivinen matkailualan johtaminen
Innovatiivinen matkailualan johtaminen koulutuksen kompetenssit
Digital Business Management
Digital Business Management
Yhteiset kompetenssit (YAMK)
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit
Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen koulutuskohtaiset kompetenssit
Digiajan palvelujohtaminen (YAMK)
Tiedolla johtamisen asiantuntijuus (YAMK)
Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen (YAMK)
Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija (YAMK