Skip to main content

Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025: Mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitotyön syventävät opinnot

Code: RA72T25S

Degree title
Bachelor of Health Care
Credits
240 ects
Duration
4 years (240 cr)
Start semester
Autumn 2025
Teaching language
Finnish

Descriptions

TERVEYDENHOITAJA (AMK) 240 opintopistettä

OSAAMISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI

Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon suoritettuasi olet terveydenhoitotyön asiantuntija ja sinut laillistetaan sekä sairaanhoitajana että terveydenhoitajana terveydenhuollon ammattihenkilöksi. Terveydenhoitaja (AMK)-tutkinnon koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset ja sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisen. Koulutuksella saavutat näyttöön perustuvan terveydenhoitotyön osaamisen, jossa keskeistä on ihmisen kohtaaminen ja vuorovaikutus, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen sekä terveyden edistäminen, sairauksien ja toiminnanvajavuuksien ehkäiseminen ja hoitaminen, toipumisen ja kuntoutumisen tukeminen sekä kärsimyksen lievittäminen.

Lapin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa voit saavuttaa monipuolisen terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen sekä kansanterveystyön ammatillisen osaamisen erilaisissa työelämän harjoitteluympäristöissä, digitaalisilla oppimisalustoilla sekä Lapin ammattikorkeakoulun kampusten terveydenhoitotyön oppimis- ja kehittämisympäristöissä.

Terveydenhoitaja (AMK) työllistyy sosiaali- ja terveyspalveluiden erilaisiin tehtäviin julkisella ja yksityisellä sektorilla sekä järjestöissä. Terveydenhoitajat työskentelevät äitiys- ja lastenneuvoloissa sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa, erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, asiantuntija-, koulutus- ja projektitehtävissä sekä itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuvat terveyden edistämisen osaaminen, kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

Terveydenhoitaja (AMK)-koulutuksen opinnot perustuvat hoitotieteen lisäksi muihin sitä tukeviin terveystieteisiin ja tieteenaloihin kuten luonnon- ja lääketieteeseen sekä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Opetussuunnitelma koostuu ydinosaamisesta, profiloivasta terveydenhoitotyön osaamisesta sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisesta. Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen sisältyy tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintoja sekä opinnäytetyö. Ydinosaamista on se osaaminen, joka sisältyy yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin. Osaamista voit täydentää myös ristiinopiskelulla eli valitsemalla opintoja muilta koulutusaloilta, Lapin yliopiston tarjonnasta sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta tai osallistumalla Lapin ammattikorkeakoulun hankkeisiin ja innovaatiotoimintaan.

Terveydenhoitotyön profiloivan osaamisen saavutat viimeisen lukuvuoden aikana. Terveydenhoitajakoulutuksen opintoihin sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua 105 opintopisteen laajuisesti, sisältäen käytännönläheisen opinnäytetyön (15 op). Sairaanhoitotyön keskeisiä ammattitaitoa edistävän harjoittelun toimintaympäristöjä ovat mm. sisätautien, kirurgian, mielenterveystyön, lasten, nuorten ja perheiden sekä ikääntyvien hoitotyön toimintaympäristöt. Lisäksi terveydenhoitajatyön ammattitaitoa edistävää harjoittelua suoritetaan 30 op, jotka toteutuvat seuraavissa ympäristöissä: äitiys- ja lastenneuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä työterveyshuolto. Tämän ohella harjoittelua voi suorittaa avosairaanhoidon vastaanotoilla, äitiys-, lasten ja naistentautien poliklinikoilla ja osastoilla sekä synnytysosastoilla, sekä kansanterveys- ja potilasjärjestöissä. Terveydenhoitajatyön harjoittelujen loppuvaiheessa sinulla on mahdollisuus valita oman mielenkiintosi mukaan täydentävä terveydenhoitajatyön harjoittelu. Terveydenhoitajatyön ammattiopintoihin sisältyy lisäksi kehittämistyö (5 op), jonka tekeminen vahvistaa terveydenhoitajan työn ammatillista ja kehittämisosaamista.

Opetussuunnitelmassa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia eli moduuleja. Sairaanhoitajakoulutuksen moduulit tukevat sinua hoitotyön asiantuntijuuteen kehittymisessä. Koulutuksen sisältö rakentuu 1. lukuvuoden hoitotyön perehtyjästä 2. lukuvuoden hoitotyön harjaantujaksi ja 3. lukuvuoden hoitotyön soveltajan kautta 4. lukuvuoden terveydenhoitotyön osaajaksi ja kehittäjäksi. Ensimmäisen vuoden opinnoissa perehdyt asiakkaan ja potilaan kohtaamiseen sekä vuorovaikutukseen, sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöön, hoitotyön etiikkaan ja auttamismenetelmiin, hoitotyötä tukeviin monitieteisiin opintoihin sekä terveyden edistämiseen. Toisena opiskeluvuotena harjaannut näyttöön perustuvaan teoreettiseen ja kliiniseen hoitotyön osaamiseen, hoitotyön päätöksentekotaitoihin sekä ohjaus- ja opetusosaamiseen. Kolmannen vuoden opinnoissasi soveltajan tasolla painottuvat sosiaali- ja terveyspalveluiden laatuun ja turvallisuuteen liittyvä osaaminen. Viimeisen lukuvuoden aikana syvennyt eri ikäisten väestöryhmien terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuuteen.

OSAAMISEN KEHITTYMINEN

Terveydenhoitajakoulutuksessa oppiminen on työelämäläheistä läpi koulutuksen, mikä toteutuu ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa, opinnäytetyössä ja kampuksella simulaatioympäristöissä (Aurora tai SKY). Myös Lapin ammattikorkeakoulun terveysalan Hyvinvointipysäkki, ONNI-auto ja Hyvinvointipiste Vire mahdollistavat sinulle työelämätaitojen kehittämisen, työelämäläheisen oppimisen ja harjoittelun. Työelämäläheisessä koulutuksessa osaamisesi kehittyminen on yhteydessä omaan motivaatioon ja opintoihin sitoutumiseen. Opiskelu on teoriaopetuksen ja käytännön vuoropuhelua ja yhdistämistä, oppimista itsenäisesti ja ryhmässä. Koulutuksen alusta lähtien sinua tuetaan yhteisölliseen oppimiseen, jossa yksilöllisen osaamisen kehittymisen tukena toimii opetus- ja ohjaushenkilöstö. Henkilökohtaisten opintopolkujen suunnittelussa tukena toimivat erityisesti opinto-ohjaajat.

Työelämäläheisen oppimisen mahdollistaa myös opinnollistaminen, jolla tarkoitetaan työn ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja se dokumentoidaan koulutuksessa sovitulla tavalla. Kansainvälisyys koulutuksen aikana toteutuu eri muodoin, kuten kansainvälisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä, kansainvälisiin seminaareihin osallistumalla, kotikansainvälistymisenä sekä halutessasi vaihto-opiskeluna ulkomailla. Vaihtoehtoisia opintojaksoja voit valita myös englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutuksesta Kemin kampuksella. Voit hankkia osaamista myös vaihtoehtoisilla tai vapaasti valittavilla opinnoilla muista suomalaisista ja ulkomaisista korkeakouluista tai yliopistoista. Tutkintoosi voidaan myös hyväksilukea muualla suoritettuja korkeakouluopintoja.

Oppimista ohjataan kehittävän arvioinnin menetelmin, joihin osallistut itse, yhdessä toisten opiskelijoiden, opettajien ja työelämän ohjaajien kanssa. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet ja arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit perustuvat työelämän edellyttämiin osaamiskokonaisuuksiin eli kompetensseihin, jotka jakautuvat kansallisesti määriteltyihin sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin sekä AMK-tutkintojen yhteisiin kompetensseihin. Nämä kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat perusta työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Ensimmäisen kolmen vuoden opintojen jälkeen osaamistasi arvioidaan Yleissairaanhoitajan osaamisen arviointi (180op) valtakunnallisen kokeen avulla. Terveydenhoitajatyön opintojen arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallisia terveydenhoitajatyön osaamisvaatimuksia.

Terveydenhoitajakoulutuksen opintoja tai niiden osia voit hyödyntää henkilökohtaisiin opintopolkuihin, jatkuvaan oppimiseen, työelämässä olevana osaamisen kehittämiseen sekä erilaisiin polku- ja väyläopintoihin. Urakehitystäsi tuetaan opintojen ajan. Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen voit hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavaan koulutukseen. Voit jatkaa opintoja myös yliopistojen maisterikoulutuksissa kotimaassa tai Master-tason koulutuksissa ulkomailla.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Autumn 2025 Spring 2026 Autumn 2026 Spring 2027 Autumn 2027 Spring 2028 Autumn 2028 Spring 2029 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027 2. / 2028 3. / 2028 1. / 2028 2. / 2029 3. / 2029
YDINSH-1006
CORE COMPETENCE

(Choose all )

114
A72MOD-97
Professional communication and education competence in nursing

(Choose all )

20
A72H0001 Evidence-based Competence in Nursing 5 5 5 5
A72H0002 Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing 5 5 5 5
A72H0003 Safety in Nursing 5 5 5 5
A72H0004 Patient Education and Health Promotion 5 5 5 5
A72MOD-98
Competence in the Service Structures of Health and Social Services

(Choose all )

13
A72H0006 Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care 5 5 5 5
A72H0007 Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments 8 8 8 8
A72MOD-99
International competence

(Choose all )

10
A72H0009 English for Nursing and Health Care 5 5 5 5
A72H0010 Swedish for Nursing and Health Care 5 5 5 5
A72MOD-100
Clinical skills and decision making in nursing

(Choose all )

20
A72H0011 Anatomy and Physiology 5 5 5 5
A72H0012 Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology 5 5 5 5
A72H0013 Guided Practice in Social and in Health Care Environments 10 10 10 10
A72MOD-101
Clinical competence in internal medicine and surgical nursing

(Choose all )

29
A72H0014 Clinical Competence in Medical Nursing 7 7 7 7
A72H0015 Clinical Competence in Surgical Nursing 6 6 6 6
A72H0016 Guided Practice in Medical Nursing 8 8 8 8
A72H0017 Guided Practice in Surgical Nursing 8 8 8 8
A72MOD-102
Competence in family and outpatient services

(Choose all )

22
A72H0022 Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families 7 7 7 7
A72H0023 Nursing in Emergency and Outpatient Services 7 7 7 7
A72H0024 Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services 8 8 8 8
A72MOD-103
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20
A72H0060-1006
Free Choice Electives

(Choose ects: 5)

5 5 5 5
A72OK16-1006
Competence in R&D&I and thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
Total 240 60 27 42 0 25 35 27 0 19 23 0 0 25 0 35 27 0 0 19 0 23 0 0 0

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Certificate structure

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Professional studies
Research, development and innovation skills
Professional Training
Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Guided Practice in Medical Nursing
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services
Bachelor's Thesis
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Basic studies
Evidence-based Competence in Nursing
Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing
Safety in Nursing
Patient Education and Health Promotion
Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care
English for Nursing and Health Care
Swedish for Nursing and Health Care
Anatomy and Physiology
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology
Clinical Competence in Medical Nursing
Clinical Competence in Surgical Nursing
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Free-choice electives

No attached course units

Not grouped
Start of University Studies
Social and Health Care Service System
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Radiation safety
Public health nursing for a family expecting a child
Practical training in public health nursing for a family expecting a child
Public Health Nursing for a Family with Children
Practical Training in Public Health Nursing for a Family with Children
Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing
Practical Training in Public Health Nursing of Children of School Age, Adolescents and Students
Public Health Nursing for the Occupation Health
Practical Training in Occupational Health
Proactive Multidisciplinary Public Health Care
Competence in the Development of Public Health Nursing
Practical Training in Optional, Complementary Competence in Public Health Nursing

Bachelor of Health Care, Nursing,Competences (20243-)

Ammatillisuus ja eettisyys

• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
• Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
• On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
• Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
• Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
• Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
• Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia
• Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
• Osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.

Evidence-based Competence in Nursing
Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Asiakaslähtöisyys

• Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
• Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
• Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.

Safety in Nursing
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Ethics

The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account.
• Is able to take responsibility for their own actions and their consequences and reflects on them in accordance with the ethical principles and values of their field.
• Takes others into account and promotes equality and non-discrimination.
• Take into account the realisation of diversity and accessibility in their actions.
• Understands the principles of responsible conduct of research and adheres to them.
• Is able to influence society based on ethical values

Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Proactive development

The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods.
• Solves problem situations creatively and reforms operating methods together with others.
• Is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
• Is able to apply existing knowledge in the field in development and utilises research and development methods.
• Is able to seek customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future of their field

Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Informaatioteknologia ja kirjaaminen

• Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
• Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
• Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
• Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena

Patient Education and Health Promotion
Clinical Competence in Medical Nursing
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen

• Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
• Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
• Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
• Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
• Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti

Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Internationality and multiculturalism

The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks.
• Is familiar with the impacts of their cultural background on their activities and is able to develop operating methods that take multiculturalism into account in their work community.
• Is able to monitor and utilise the international development of their field in their work.
• Is able to communicate internationally in their work tasks.

Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing
English for Nursing and Health Care
Swedish for Nursing and Health Care
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Sustainable development

The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society.
• Is able to use information related to their field in finding, implementing and establishing sustainable solutions and operating models.
• Understands sustainability challenges, their interdependencies and the various aspects of issues and problems.

Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care
Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments
Clinical Competence in Medical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing
Kliininen hoitotyö

• Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
• Osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan/ potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
• Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
• Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
• Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
• Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
• Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan erilaisten asiakas-/ potilasryhmien turvallista lääkehoitoa.
• Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
• Hallitsee tiedot ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteesta, toiminnasta ja säätelystä ja niiden taustalla olevista tekijöistä.
• Ymmärtää sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
• Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
• Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.
• Osaa haavanhoidon periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan kroonisen haavan hoitoa.
• Osaa tunnistaa, arvioida ja hoitaa asiakaan/ potilaan kipua.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätaudeista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotoimenpiteitä ja hoit työn menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä syöpäsairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee syöpäpotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä kirurgista hoitoa vaativista sairauksista toteuttaessaan perioperatiivisen potilaan hoitotyötä hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Hallitsee perioperatiivisen potilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten/ nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
• Osaa edistää asiakkaan ja potilaan seksuaaliterveyttä
• Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
• Hallitsee päihdehoitotyön ja varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä.
• Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa ihmistä.
• Osaa soveltaa tietojaan ihmisen ikääntymiseen liittyvistä muutoksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan muistisairauksista, muistisairaiden hoidosta ja palveluista toteuttaessaan muistisairaan ihmisen hoitotyötä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista ja vammautumisesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen henkilön hoitotyötä.
• Osaa tunnistaa potilaan palliatiivisen hoidon tai saattohoidon tarpeen.
• Osaa tehdä elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä, hoitavan lääkärin sekä muun moniammatillisen tiimin kanssa.
• Osaa toteuttaa oireenmukaista ja inhimillistä palliatiivista hoitotyötä ja saattohoitoa.
• Osaa kohdata ja hoitaa kuolevaa potilasta ja tukea hänen läheisiään.
• Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
• Osaa arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarpeen.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida välittömän hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.
• Osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet ja toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.

Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments
Anatomy and Physiology
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Clinical Competence in Medical Nursing
Clinical Competence in Surgical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing
Guided Practice in Surgical Nursing
Kommunikointi ja moniammatillisuus

• Osaa viestiä ammatillisesti.
• Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
• Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
• Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
• Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.

English for Nursing and Health Care
Swedish for Nursing and Health Care
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Laadun varmistus

• Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
• Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
• Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
• Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.

Social and Health Care Service System
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

• Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
• Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
• Osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
• Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
• Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
• Osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa

Evidence-based Competence in Nursing
Anatomy and Physiology
Clinical Competence in Medical Nursing
Clinical Competence in Surgical Nursing
Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services
Research, development and innovation skills
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen

• Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
• Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
• Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
• Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
• Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
• Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

Patient Education and Health Promotion
Clinical Competence in Surgical Nursing
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services
Learning to learn

The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning.
• Assesses and develops their competence and learning methods in different learning environments.
• Is able to acquire, critically assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field.
• Also takes responsibility for group learning and sharing what has been learned.

Start of University Studies
Evidence-based Competence in Nursing
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Research, development and innovation skills
Potilas- ja asiakasturvallisuus

• Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
• Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
• Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
• Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
• Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin

Safety in Nursing
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä

• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
• Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
• Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asia kkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
• Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.

Social and Health Care Service System
Terveyden edistäminen

• Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asia as/potilastyössä.
• Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
• Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.

Patient Education and Health Promotion
Clinical Competence in Medical Nursing
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Operating in a workplace

The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field.
• Is able to work constructively in a work community and promotes their own and their work community’s well-being.
• Is able to act professionally in communication and interaction situations at a workplace.
• Utilises the opportunities offered by technology and digitalisation in their work.
• Understands the complexity of changing working life and their own resilience in changing wor ing life situations.
• Has capabilities for an entrepreneurial approach.

Safety in Nursing
Social and Health Care Service System
Clinical Competence in Surgical Nursing
Guided Practice in Surgical Nursing
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Practical training in public health nursing for a family expecting a child
Practical Training in Public Health Nursing for a Family with Children
Practical Training in Public Health Nursing of Children of School Age, Adolescents and Students
Practical Training in Occupational Health
Practical Training in Optional, Complementary Competence in Public Health Nursing
Yrittäjyys ja kehittäminen

• Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään
• Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
• Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
• Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.

Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care
Research, development and innovation skills
Not grouped
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Radiation safety
Public health nursing for a family expecting a child
Public Health Nursing for a Family with Children
Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing
Public Health Nursing for the Occupation Health
Proactive Multidisciplinary Public Health Care
Competence in the Development of Public Health Nursing

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit (2024-)

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit tulevat sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssien lisäksi

Promoting a healthy and safe environment

- Osaat näyttöön perustuvan ympäristön terveyden edistämisen
- Osaat näyttöön perustuvan tartuntatautien ehkäisyn, hoidon sekä rokottamisen

Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing
Public Health Nursing for the Occupation Health
Proactive Multidisciplinary Public Health Care
Management and development of public health nursing

- Osaat terveydenhoitajatyön ammattieettiset lähtökohdat ja osaat toimia niiden mukaisesti
- Osaat johtaa ja kehittää terveydenhoitajatyötä

Competence in the Development of Public Health Nursing
Health-promoting public health nursing

- Osaat toteuttaa näyttöön perustuvaa promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa terveydenhoitajatyötä voimavaroja vahvistaen
- Osaat toteuttaa etsivää terveydenhoitajatyötä
- - Osaat toteuttaa monikulttuurista terveydenhoitajatyötä
Osaat keskeiset terveydenhoitajatyön toimintamallit ja työmenetelmät

Public health nursing for a family expecting a child
Practical training in public health nursing for a family expecting a child
Public Health Nursing for a Family with Children
Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing
Practical Training in Public Health Nursing of Children of School Age, Adolescents and Students
Public Health Nursing for the Occupation Health
Proactive Multidisciplinary Public Health Care
Practical Training in Optional, Complementary Competence in Public Health Nursing
Public health nursing for the individual, family and community

- Osaat toteuttaa lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyötä

Public health nursing for a family expecting a child
Practical training in public health nursing for a family expecting a child
Public Health Nursing for a Family with Children
Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing
Practical Training in Public Health Nursing of Children of School Age, Adolescents and Students
Public Health Nursing for the Occupation Health
Proactive Multidisciplinary Public Health Care
Practical Training in Optional, Complementary Competence in Public Health Nursing
Not grouped
Start of University Studies
Evidence-based Competence in Nursing
Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing
Safety in Nursing
Patient Education and Health Promotion
Social and Health Care Service System
Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care
Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments
English for Nursing and Health Care
Swedish for Nursing and Health Care
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Anatomy and Physiology
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Clinical Competence in Medical Nursing
Clinical Competence in Surgical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing
Guided Practice in Surgical Nursing
Radiation safety
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services
Practical Training in Public Health Nursing for a Family with Children
Practical Training in Occupational Health
Research, development and innovation skills
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis

Code Name Credits (cr)
YDINSH-1006
CORE COMPETENCE

(Choose all )

125
A72MOD-97
Professional communication and education competence in nursing

(Choose all )

25
AMKO043 Start of University Studies 5
A72H0001 Evidence-based Competence in Nursing 5
A72H0002 Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing 5
A72H0003 Safety in Nursing 5
A72H0004 Patient Education and Health Promotion 5
A72MOD-98
Competence in the Service Structures of Health and Social Services

(Choose all )

18
AMKO047 Social and Health Care Service System 5
A72H0006 Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care 5
A72H0007 Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments 8
A72MOD-99
International competence

(Choose all )

10
A72H0009 English for Nursing and Health Care 5
A72H0010 Swedish for Nursing and Health Care 5
RUOTSIK Swedish Written Language 0
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
A72MOD-100
Clinical skills and decision making in nursing

(Choose all )

20
A72H0011 Anatomy and Physiology 5
A72H0012 Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology 5
A72H0013 Guided Practice in Social and in Health Care Environments 10
A72MOD-101
Clinical competence in internal medicine and surgical nursing

(Choose all )

30
A72H0014 Clinical Competence in Medical Nursing 7
A72H0015 Clinical Competence in Surgical Nursing 6
A72H0016 Guided Practice in Medical Nursing 8
A72H0017 Guided Practice in Surgical Nursing 8
AMKO049 Radiation safety 1
A72MOD-102
Competence in family and outpatient services

(Choose all )

22
A72H0022 Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families 7
A72H0023 Nursing in Emergency and Outpatient Services 7
A72H0024 Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services 8
PROTH-1001
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Choose all )

60
A72TMOD-59
Family-Oriented Public Health Nursing

(Choose all )

25
A72T0001 Public health nursing for a family expecting a child 5
A72T0002 Practical training in public health nursing for a family expecting a child 8
A72T0003 Public Health Nursing for a Family with Children 5
A72T0004 Practical Training in Public Health Nursing for a Family with Children 7
A72TMOD-60
Individual and Community-Based Public Health Nursing

(Choose all )

20
A72T0005 Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing 5
A72T0006 Practical Training in Public Health Nursing of Children of School Age, Adolescents and Students 5
A72T0007 Public Health Nursing for the Occupation Health 5
A72T0008 Practical Training in Occupational Health 5
A72TMOD-61
Development Competence in Public Health Nursing

(Choose all )

15
A72T0009 Proactive Multidisciplinary Public Health Care 5
A72T0010 Competence in the Development of Public Health Nursing 5
A72T0011 Practical Training in Optional, Complementary Competence in Public Health Nursing 5
A72MOD-103
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

25
A72H0060-1006
Free Choice Electives

(Choose ects: 5 )

5
A72OK16-1006
Competence in R&D&I and thesis

(Choose all )

20
AMKO046 Research, development and innovation skills 5
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5
Go back to top of page