Mathematics 1 (5cr)
Code: C-99206-4_EXX8010-3052
General information
- Enrollment
- 01.09.2025 - 15.12.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- 99206
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Course
- C-99206-4_EXX8010
Evaluation scale
Five step scale
Objective
Opintojakson tavoitteena on oppia matemaattisen ajattelun alkeita eli johdonmukaista ja aukotonta päättelyä. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa yksinkertaisia matemaattisia ongelmia ja osata ratkaista ne itsenäisesti. Tavoitteena on myös saavuttaa valmiudet matematiikan opiskelun jatkamiseen ja muissa oppiaineissa esiintyvien matemaattisten ongelmien lähestymiseen.
Methods of completion
Opintojaksoon kuuluu oppitunteja ja omalla ajalla ratkaistavia kotitehtäviä. Kotitehtävistä voi saada koepisteisiin lisättäviä lisäpisteitä. Opintojakson sisällön omaksumisen kannalta tärkeintä on itsenäinen työskentely. Itsenäinen työskentely koostuu oppikirjan/oheismateriaalin lukemisesta, luentomuistiinpanojen kertaamisesta sekä harjoitus- ja kotitehtävien ratkaisemisesta. Kotitehtävät käydään pääosin läpi luennoilla, mutta harjoitustehtävät ovat itsenäistä harjoittelua varten, eikä niitä käsitellä luennoilla.
Content
- lausekkeenkäsittely - ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöt, vastaavat epäyhtälöt, juuriyhtälöt - lineaarinen yhtälöpari ja -ryhmä - suorakulmaisen kolmion ratkaiseminen - kolmion ratkaiseminen (sini- ja kosinilauseet) - funktiokäsite, ensimmäisen ja toisen asteen polynomifunktiot - eksponenttifunktiot, logaritmin määritelmä ja laskusäännöt, logaritmifunktiot - eksponentti- ja logaritmiyhtälöt, logaritminen asteikko - trigonometriset funktiot - trigonometriset yhtälöt ja kaavat
Materials
- Käytettävä(t) oppikirja(t) kerrotaan luentojen alkaessa. - Luentomuistiinpanot ja luentojen yhteydessä jaettava materiaali. - Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
Teaching methods
Opintojakso käsittää lähitunteja ja omalla ajalla tehtävää itsenäistä opiskelua. Lähitunneilla pääpaino on asiasisältöön perehtyminen opettajan johdolla ja avustuksella. Lähitunteja käytetään myös opiskelijakohtaiseen ohjaamiseen esimerkiksi opintojakson harjoitustehtävissä. Arviointi perustuu opettajan opintojakson alussa yksityiskohtaisesti esittämään arviointimalliin. Sähköisillä oppimistehtävillä on arvioinnissa merkittävä osa.
Student workload
Opiskelijan laskennallinen kokonaistyöaika opintojaksolla on noin 135 tuntia. Tästä ajasta lähitunteja on 70. Jäljelle jäävät 65 tuntia sisältävät teorian omatoimista opiskelua noin 15 tunnin edestä ja harjoitusten tekemistä sekä kokeisiin valmistautumista 50 tunnin verran. Tämä ajankäytön arvio on ymmärrettävä vain arviona. Opiskelijan aiempi koulutausta ja opintojaksolla opetettavien asioiden hallinta vaikuttaa hyvin paljon siihen, kuinka monta työtuntia opintojakson käyminen edellyttää. Joka tapauksessa pelkät lähitunnit muodostavat vain noin puolet opintojakson vaatimasta työmäärästä.