Skip to main content

Facing patients with dental fear (5cr)

Code: C-02537-4_TSPEL-3003

General information


Enrollment
19.09.2023 - 13.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 02.06.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Savonia University of Applied Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25

Evaluation scale

Five step scale

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa • selittää pelon/ahdistuksen keskeiset käsitteet, kehittymisen sekä hoitoperiaatteet • erottaa erilaisia pelkäävän potilaan reaktioita ja toimintatapoja haastattelu-/tutkimus-/hoitotilanteessa • käyttää yleisimpiä pelon psykometrisia mittareita ja kyselyitä diagnosoimisessa • suunnitella hammashoitoa pelkäävän potilaan hoitoa monialaisessa työryhmässä • kuvailla hammashoitopelon psykologisia hoitotutkimuksia tai vaihtoehtoisesti osaa haastatella hammashoitoa pelkäävää potilasta kyselylomakkeiden avulla

Methods of completion

Kurssi sisältää neljä lähitapaamista, jotka rakentuvat monimuotoisesti luento-opetuksesta, ryhmissä työskentelemisestä sekä harjoituksista. Lisäksi opiskelijat perehtyvät kurssikirjallisuuteen itsenäisesti.

Methods of completion

Opiskelijoilta edellytetään kahden oppimistehtävän sekä käsitetentin tekemistä, osallistumista neljään lähitapaamiseen ja harjoitukseen. Lisäksi esseen/haastatteluraportin (5 op) kirjoittaminen.

Content

Kurssilla opiskelijat tutustuvat pelon ja ahdistuksen sekä hammashoitopelon käsitteisiin, taustatekijöihin, ilmenemiseen sekä potilaan käyttäytymiseen vastaanottotilanteessa. Kurssilla opetellaan pelon diagnosointi, potilaan haastatteleminen sekä suunnitellaan monialaisesti pelkäävän potilaan hoito. Lisäksi kurssilla perehdytään hammashoitopelon hoitoon sekä tutkimukseen.

Materials

Ilmoitetaan Moodle-oppimisympäristössä, josta linkit tieteellisiin artikkeleihin, kirjoista skannattuihin tekijänoikeusleimoilla varustettuihin sivuihin sekä muuhun kurssilla käytettävään materiaaliin.

Qualifications

Ei vaadittavia edeltäviä opintoja

Go back to top of page